0

برگزاری نمایشگاه مدل‌های زیبای پوشش دانش‌آموزان/تشکیل شورای هماهنگی عفاف

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برگزاری نمایشگاه مدل‌های زیبای پوشش دانش‌آموزان/تشکیل شورای هماهنگی عفاف
یک شنبه 11 تیر 1391  11:22 PM

برگزاری نمایشگاه مدل‌های زیبای پوشش دانش‌آموزان/تشکیل شورای هماهنگی عفاف

مرجع : خبرگزاری فارس
مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش گفت: در تلاش هستیم تا در استان‌ها نمایشگاه‌های مدل‌های مناسب و زیبا پوشش دانش‌آموزان را برگزار کنیم.
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۱
Share/Save/Bookmark
محمدابراهیم محمدی، مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در خصوص عملکرد این وزارتخانه در زمینه عفاف و حجاب اظهار داشت: گزارش‌کار و طرح و برنامه ‌های متعددی با موضوع عفاف و حجاب داریم.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش در موضوع عفاف و حجاب فعالیت‌های مختلفی در حال انجام است، گفت: بخشی از این فعالیت‌ها در وزارت‌ آموزش و پرورش با عنوان دبیرخانه حجاب و عفاف صورت می‌گیرد و بخش دیگر نیز در استان‌ها در حال اجراست.

*با تشکیل شورای هماهنگی حجاب و عفاف پوشش دانش‌آموزان ساماندهی می‌شود

مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش بیان کرد: با تشکیل شورای هماهنگی حجاب و عفاف، جامعه و خانواده در کنار مدرسه قرار خواهند گرفت و از این طریق می‌توانیم مسائل مربوط به پوشش دانش‌آموزان را به خوبی مدیریت و ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه حجاب متناسب با اقتضائات روا‌نشناسی، مسئله شناسی کند و از این طریق مشکل موجود را تشخیص دهد؛ اینکه چرا بدحجابی وجود دارد و اینکه به اقتضائات سنی نوجوان بر می‌گردد، باید بررسی شود.

محمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در پی ایجاد جایگزین برای پوشش نامناسب دانش‌آموز باشد، افزود: اقتضاء سنی دختر نوجوان این است که با ظاهری زیبا و سرزنده در جامعه حضور داشته باشد و در پاسخ به این نیاز باید مدل‌های جایگزین زیبا از لحاظ رنگ، قالب و حجاب طراحی شود.

* برگزاری نمایشگاه مدل‌های مناسب و زیبای پوشش دانش‌آموزان در استان‌ها

این مقام مسئول در آموزش و پرورش به برپایی نمایشگاه در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم تا در استان‌ها نمایشگاه‌های مدل‌های مناسب و زیبا پوشش دانش‌آموزان را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اگر مدل جایگزینی در نوع لباس برای دانش‌آموزان دختر نداشته باشیم، طبیعتاً آنها به دلیل اقتضائات سنی به مدل‌های انحرافی که در جامعه مشاهده می‌کنند، روی می‌آورند.

*پوشش معلم برای دانش‌آموزان اهمیت خاصی دارد

محمدی، رمز موفقیت در جلوگیری از بی‌حجابی نوجوانان را پرهیز از کارهای احساسی و بی‌مطالعه ذکر کرد و گفت: باید از منظر دانش‌آموز در پی حل مشکلات وی باشیم نه از دیدگاه خودمان؛ در حقیقت نخست باید نیاز دانش‌آموز تشخیص داده شود.

این مدیرکل در آموزش و پرورش، نقش معلم در این زمینه را بسیار پُررنگ دانست و افزود: نقش معلم به لحاظ تأثیرگذاری عاطفی و شخصیتی بر دانش‌آموز و نقش مدیر از لحاظ پیشگیری و مدیریت کنترل اهمیت بسیاری دارد؛ مربی پرورشی هم در کنار معلم بر دانش‌آموز تأثیرگذار خواهد بود چرا که برای دانش‌آموز، نوع لباس، گفتمان و پوشش معلم اهمیت خاصی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «باتوجه به اهمیت الگوبرداری دانش‌‌آموزان از معلمان، چند درصد از معلمان توانسته‌اند در زمینه رعایت حجاب و عفاف تأثیر مطلوبی بر دانش‌آموز بگذارند؟»، با تأکید بر اینکه معلمان شریف‌ترین قشر در جامعه هستند بیان کرد: تمام معلمان حجاب به معنای دارا بودن پوشش را رعایت می‌کنند چراکه رعایت حجاب به عنوان قانون مدرسه مطرح است.

*باید در بحث حجاب به تبلیغ بی‌کلام بازگردیم

مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش تأکید کرد: هیچ تشکیلات و نهادی به میزان نهاد آموزش و پرورش از سلامت حجاب و عفاف برخوردار نیست ولی در بحث تأثیرگذاری امکان دارد معلمی در عین اینکه حجاب کاملی هم دارد هیچ‌گونه تأثیری بر دانش‌آموزان نداشته باشد؛ محبوبیت معلم است که می‌تواند در نوع تأثیرگذاری وی بر دانش‌آموز مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه باید در بحث حجاب به تبلیغ بی‌کلام بازگردیم، اضافه کرد: یکی از برنامه های ما برای معلمان زن، آگاه کردن آنها در موضوع حجاب و عفاف است البته تأثیرگذاری معلم مسئله‌ای است که بیشتر به صورت خصلت ذاتی معلم مطرح است بدین معنا که معلم محجبه‌ای که در بین دانش‌‌آموزان محبوب و مقبول است، می‌تواند بدون اینکه در این زمینه مطلبی را بیان کند اثر مطلوبی بر دانش‌آموزان بگذارد.

محمدی در پاسخ به این پرسش که «چند درصد از کتب درسی با موضوع عفاف و حجاب مرتبط است؟»، گفت: قالب موضوعات کتب درسی به این مسئله مربوط می‌شود اما باید موضوعاتی که موجب آگاه کردن دانش‌آموزان نسبت به مسئله عفاف و حجاب خواهد ‌شد، مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ اخیراً که کتاب‌ها متناسب با سند تحول بنیادین در حال بازنگری و بازتولید است، طبیعتاً این موضوع در کتب درسی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

*مسئله حجاب تنها به آموزش و پرورش مربوط نیست

این مقام مسئول در آموزش و پرورش تأکید کرد: مسئله حجاب تنها به آموزش و پرورش مربوط نیست و اگر تنها آموزش و پرورش را در زمینه عفاف و حجاب مسئول بدانیم، کم لطفی کرده ایم.

وی با اشاره به اهمیت تلاش برای کشف عواملی که موجب کاهش توجه دانش‌آموزان به موضوع حجاب و عفاف می‌شود، اظهار داشت: در مدرسه با مشکل بی‌حجابی روبرو نیستیم این مسئله در هنگام حضور دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه بیشتر مشاهده می‌شود.

*در زمینه عفاف و حجاب به قانون عمل نشده است

مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش بیان کرد: در خصوص اینکه چرا برنامه‌های ما در بحث حجاب و عفاف نتوانسته است به نتیجه قابل توجهی برسد، ۱۵ برنامه مطالعاتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم هماهنگی تمام بخش‌ها با یکدیگر افزود: در بحث عفاف و حجاب از ابزارهای هنری و رسانه‌ها استفاده نکرده‌ایم و موضوع مهم در این زمینه را می‌توان عدم هماهنگی‌ بخش‌های مختلف با یکدیگر دانست.

*عدم تطابق ستاره های سینما با الگوی معرفی شده و ایجاد دوگانگی در دانش‌آموزان

محمدی با بیان تأکید بر این اینکه «آیا فیلم‌هایی که از رسانه‌‌ پخش می‌شود با حساسیت‌هایی که در زمینه عفاف و حجاب موجود است همخوانی دارد؟»، گفت: مدلی که در رسانه به عنوان ستاره سینمایی معرفی می‌شود با الگوی مورد قبولی که معرفی می‌کنیم، تطابق ندارد؛ در برخی موارد این دوگانگی دانش‌‌آموز را دچار مشکل می‌کند./ح
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها