پاسخ به:بانک مقالات بینایی
دوشنبه 5 تیر 1391 9:56 PM
8 : بينا زمستان 1390; 17(2 (پي در پي 67)):155-161. |
|
استفاده از شبيه ساز EYESI در آموزش جراحي فيکوامولسيفيکاسيون به دستياران چشم پزشکي |
|
كتيبه مرضيه*,اسكندري آرمن,ضيايي حسين,جوادي محمدعلي |
|
* تهران، پاسداران، بوستان نهم، خيابان پايدارفرد (خيابان امير ابراهيمي)، پلاك 23، مركز تحقيقات چشم |
|
هدف: بررسي جنبه هاي گوناگون آموزش دستياران چشم پزشکي با استفاده از شبيه ساز EYESI در بيمارستان لبافي نژاد.
روش پژوهش: اين مطالعه كيفي به بررسي جنبه هاي فني، اثربخشي و پيامدهاي آموزشي استفاده از دستگاه شبيه ساز EYESI پرداخته است. با بررسي منابع اطلاعاتي، ابزار لازم شامل مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه چند گزينه اي نيمه ساختار يافته براي مطالعه جنبه هاي فوق الذکر تعيين شد. با استفاده از اين ابزار اعتبار صوري، محتوايي، اثربخشي، ميزان پذيرش شبيه ساز و چالش هاي مديريتي بررسي گرديد. در پايان پيشنهادات، راهکارها و کاربردهاي آتي اين روش آموزشي شرح داده شدند.
يافته ها: طبق نظر دستياران اعتبار صوري و محتوايي شبيه ساز 85.08 و 70.87 (از 100 امتياز) بود. امتيازات داده شده توسط فلوشيپ ها براي اعتبار صوري و محتوايي به ترتيب 60 و 80.66 بود. 63.2 درصد از دستياران معتقد بودند که دستگاه شبيه ساز وسيله بسيار مفيدي در آموزش دستياران بوده و 75 درصد فلوشيپ ها آن را مفيد ارزيابي کردند. همه مصاحبه شوندگان معتقد بودند که آموزش با شبيه ساز ضروري مي باشد. همچنين 80 درصد اساتيد معتقد بودند شبيه ساز مذكور زمان آموزش را کاهش و کيفيت آنرا افزايش داده است. به علاوه، اساتيد ابراز کردند که دستياراني که با شبيه ساز آموزش ديده اند از آمادگي مطلوبي پيش از ورود به اتاق عمل برخوردارند، هماهنگي ميان چشم، دست و پاي آنان در زمان جراحي بهتر شده و حتي ميزان عوارض جراحي کاهش پيدا کرده است.
نتيجه گيري: شبيه ساز EYESI اعتبار صوري و محتوايي مطلوبي دارد و در بهبود مهارت هاي دستياران موثر مي باشد. پايش روند آموزش با استفاده از ابزارهاي عيني و برگزاري کارگروه هاي چند تخصصي براي دستيابي به بهترين برنامه آموزش مبتني بر شبيه ساز، از اهداف آينده به شمار مي روند.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|