0

مقالاتی در مورد بیمارستان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالاتی در مورد بیمارستان
دوشنبه 29 خرداد 1391  3:25 PM

 6 : بيمارستان پاييز و زمستان 1389; 9(3-4 (مسلسل 35)):45-50.
 
ميزان رضايتمندي و عوامل موثر بر رضايت سالمندان از خدمات بستري در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران
 
عرب محمد,حسيني مصطفي,رنجبرعزت آبادي محمد,رشيديان آرش,پوررضا ابوالقاسم,ورمقاني مهدي*,تاجور مريم
 
* بزرگراه شهيد همت غرب، بين تقاطع شيخ فضل اله و شهيد چمران، دانشگاه علوم پزشكي تهران
 
 

زمينه و هدف: يکي از بخشهاي جمعيتي در حال رشد جامعه ما جمعيت افراد سالمند است. هدف از انجام اين پژوهش سنجش ميزان رضايتمندي و عوامل موثر بر رضايتمندي سالمندان از خدمات ارائه شده به آنها در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران است.
مواد و روشها: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي تحليلي با نتايج کاربردي است که به روش مقطعي (
cross-sectional) انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کليه افراد سالمند داراي 65 سال سن و بالاتر در هر 2 جنس مي باشند که از خدمات بستري بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران استفاده نموده اند. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از سالمندان مي باشد به منظور جمع آوري اطلاعات از يک پرسشنامه سه قسمتي استفاده شد که روايي آن از طريق سنجش محتوا و پايايي آن از طريق روش آزمون باز آزمون (r=0.84) بدست آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون هاي آماري کاي دو و تست دقيق فيشر و همچنين تست فيشر تعميم يافته استفاده شد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که در مجموع
25.6% بيماران از نحوه مديريت، 41.9% از امکانات و تسهيلات، 17.2% از رفتار و نحوه برخورد پرسنل و 35.3% از خدمات عمومي اظهار نارضايتي کردند. از بين 12 متغير مورد پژوهش، متغير مهم شامل جنس، گروه سني، ميزان تحصيلات، وضعيت تاهل، نوع بيمه، نوع ارجاع، نوع وسيله نقليه، مواجهه با کمبود تخت خالي، محل سکونت دائمي، سابقه بستري قبلي، نوع زندگي و وضعيت اشتغال 5 متغير ميزان تحصيلات، نوع ارجاع، مواجهه با کمبود تخت خالي، وضعيت اشتغال و جنس ارتباط آماري معني داري با رضايتمندي بيماران سالمند دارند که پس از انجام رگرسيون لجستيک گام به گام، مشخص گرديد که متغير ميزان تحصيلات تاثير قويتري بر رضايت بيماران سالمند دارد.
نتيجه گيري: ميزان رضايت سالمندان از خدمات ارائه شده به آنان در بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشکي تهران خوب و قابل قبول مي باشد. بکارگيري اين نتايج قدمي موثر در افزايش بهره وري در ارائه خدمات بوده که البته ارزيابي مجدد در برآورد تاثير شيوه هاي کاربردي بر سطح رضايتمندي سالمندان لازم است.

 
كليد واژه: بيمارستان، رضايتمندي، سالمند، خدمات بستري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها