پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:30 PM
4 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1387; 22(2):45-57. |
بررسي مزيت نسبي توليدي و صادراتي پسته ايران |
حسيني سيدصفدر*,رفيعي حامد |
* گروه اقتصاد و كشاورزي و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران |
در اين مطالعه با توجه به اهميت اقتصاد پسته در بسته صادرات غيرنفتي كشور، مزيت هاي توليدي و صادراتي پسته ايران در مقابل کشورهاي رقيب با استفاده داده هاي سال هاي 2005-1990 و با كاربرد شاخص هاي مزيت مقياس، كارايي و مزيت جمعي و همچنين مزيت هاي آشكار شده و آشكار شده متقارن برآورد شد. ميزان اثرپذيري مزيت صادراتي ايران نسبت به مزيت رقبا اندازه گيري شد. نتايج نشان داد که شاخص مزيت مقياس در مورد ايران نسبت به ساير رقبا بيشتر بوده و بالاترين مزيت کارايي و بيشترين رشد آن به ترتيب مربوط به سوريه و ترکيه است. بيشترين مزيت جمعي در اين سال ها مربوط به ايران و بيشترين رشد نيز به ايتاليا تعلق دارد. علي رغم مزيت ايران در صادرات پسته، رشد اين مزيت طي سال هاي مطالعه منفي بوده است (-44.05 درصد). در حالي که اکثر رقباي ايران از رشد مثبتي برخوردار بوده اند. چنانچه به هر علت مزيت نسبي صادراتي پسته ايران کاهش يابد، مزيت رقباي آن افزايش يافته و صادرات پسته اين کشورها، جايگزين صادرات پسته ايران خواهد شد. همچنين سياست هاي برنامه سوم توسعه در کارايي توليد و صادرات پسته ايران به بازارهاي جهاني موفق بوده است. جهت حضور موفق در بازارهاي جهاني، سياست گذاري جهت کاهش هزينه تمام شده توليد پسته، بهبود کيفيت توليدي و بويژه انجام عمليات فرآوري مناسب، توصيه مي شود. |
كليد واژه: مزيت مقياس، مزيت كارايي، مزيت جمعي، مزيت نسبي آشکار شده، مزيت نسبي آشکار شده متقارن، پسته |
نسخه قابل چاپ |