پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:29 PM
9 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1388; 23(1):79-87. |
بررسي اثر ريسک قيمتي بر حاشيه بازاريابي گوشت قرمز در ايران |
شهبازي حبيب*,كاووسي كلاشمي محمد,پيكاني غلام رضا,عباسي فر اكرم |
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، پرديس كشاورزي و منابع طبيعي، دانشگاه تهران |
رفتار عاملان بازاريابي در مقابل ريسک قيمتي، اثر قابل ملاحظه اي بر افزايش حاشيه بازاريابي دارد به طوري كه با انتقال افزايش قيمت به مصرف کننده نهايي، قدرت خريد و از آن رو مصرف آن ها كاهش مي يابد. پژوهش حاضر عوامل موثر بر حاشيه بازاريابي در سطوح مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خرده فروشي، گوشت گاو و گوسفند را با در نظر گرفتن اثر ريسک و رفتار ريسکي و نيز متغيرهاي طرف عرضه و تقاضا براي دوره 1377-1383 مورد ارزيابي قرار داده است. نتايج نشان داد که كشش متغير ريسك قيمتي (نوسان قيمت) در كشتارگاه و خرده فروشي نسبت به حاشيه بازاريابي مزرعه- كشتارگاه و كشتارگاه- خرده فروشي به ترتيب براي گوشت گاو 51/0 و 78/1 و به ترتيب براي گوشت گوسفند 03/0 و 54/0 بوده است. |
كليد واژه: ريسک قيمتي، حاشيه بازاريابي، گوشت قرمز، ايران |
نسخه قابل چاپ |