0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391  10:25 PM

 12 : اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1380; 9(34):301-326.
 
تاثير آموزشهاي فني- حرفه اي (قاليبافي) بر اقتصاد روستاييان
 
زماني غلام حسين,طالبيان پور محمدجعفر
 
 
 

انجام ارزشيابي دلايل مهمي دارد كه از جمله مي توان به هدايت اقدامات آينده و جهت دهي به آن، اصلاح و بهبود برنامه هاي جاري ترويج و پي ريزي برنامه هاي آينده اشاره كرد. از سوي ديگر، ارزشيابي برنامه هاي آموزشي موجب تداوم و استحكام برنامه ريزي مي شود. آموزشهاي فني- حرفه اي (قاليبافي) يكي از برنامه هايي است كه به طور گسترده در معاونت ترويج و مشاركت هاي مردمي وزارت جهاد سازندگي (پيشين) مورد توجه قرار گرفته و از سال 1370 اجرا شده است. در مطالعه حاضر، ميزان اثر بخشي اين برنامه ها تعيين مي شود. بدين منظور 126 زن قاليباف شركت كننده در اين دوره ها به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. اين پژوهش نشان مي دهد كه ميانگين توليد قالي در شهرستان گچساران به طور معني داري از دو شهرستان ديگر مورد مطالعه (ياسوج و كهگيلويه) بيشتر است. از سوي ديگر، از نظر ميانگين امتياز اثر بخشي، حرفه قاليبافي در ميان انواع مشاغل بيشترين امتياز را به خود اختصاص مي دهد. در اين مطالعه همچنين نشان داده مي شود كه خودباوري فراگيران در زمينه توانايي عملي براي قاليبافي، پس از شركت در كلاسهاي آموزشي، افزايش مي يابد. ميانگين امتياز اثربخشي نيز در مورد فراگيراني كه امكانات و تسهيلات قاليبافي دريافت كرده اند بيشتر از فراگيراني است كه اين تسهيلات را دريافت نكرده اند. از سوي ديگر، با مقايسه تعداد دفعات مشاركت فراگير در دوره هاي آموزشي مي توان دريافت كه فراگيراني كه سه بار در اين دوره ها شركت كرده اند، امتياز اثربخشي بيشتري نسبت به فراگيران ديگر به دست آورده اند. اين موضوع تعداد بهينه برگزاري و شركت فراگيران را در كلاسهاي آموزشي نشان مي دهد. در نهايت، پيشنهادهايي براي افزايش اثر بخشي اين دوره ها ارايه شده است. 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها