0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
چهارشنبه 17 خرداد 1391  9:58 PM

 5 : اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) 1387; 2(4):73-92.
 
بررسي رفتار بازار مرکبات در استان مازندران مطالعه موردي شهرستان ساري
 
حسيني سيدصفدر*,رفيعي حامد
 
* گروه اقتصاد کشاورزي و توسعه کشاورزي دانشگاه تهران
 
 

 

 

استان مازندران از استان هاي پيشرو در توليد و صادرات مرکبات در کشور است، به گونه اي که در سطح جهاني جزو ده توليدکننده بزرگ اين محصول به شمار مي رود. در اين پژوهش بازار مرکبات استان با تاکيد بر مرکز استان بررسي مي شود. روش پژوهش بر مبناي تعيين حاشيه ها و سهم عوامل بازاريابي، کارايي بازار و تعيين عوامل موثر بر حاشيه بازار با استفاده از روش مارک– آپ است. همچنين مزيت صادراتي مرکبات استان با استفاده از شاخص هاي مزيت صادراتي تعيين شده است. به اين منظور 54 توليدکننده، 46 عمده فروش و به همين تعداد خرده فروش در سال 1385-86 بررسي شدند. نتايج نشان مي دهد که حاشيه ها در اين بازار نسبت به قيمت توليد کننده رقم بالايي بوده و حاشيه خرد ه فروشي بيشتر از حاشيه عمده فروشي است و سهم توليد کننده از قيمت نهايي پايين است (48.59 درصد)، ضرايب هزينه هاي بازاريابي نزديک به 31 درصد است. مزيت صادراتي دراستان نسبت به کل کشور و عدم مزيت صادراتي نسبت به کل صادرات جهاني مشاهده مي شود. نتايج نشان داد، قيمت خرده فروشي نسبت به هزينه هاي بازاريابي تاثيري بزرگتر و معني دارتر بر حاشيه بازار دارد.
 
كليد واژه: بازاريابي، حاشيه بازار، کارايي بازار، مسير بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي، مزيت صادراتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها