0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:54 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1382; 2(5):103-122.
 
حرفه ‌گرايي جديد و مبناي معرفت‌ شناختي آن
 
مرجاني بهناز,زيباكلام فاطمه
 
 
 

حرفه‌گرايي جديد که در سال‌هاي اخير به تدريج و در مراحل و ابعاد مختلف شکل گرفته است، در واقع تلاشي به منظور غلبه بر مشکلات و نارسايي‌هاي "حرفه‌گرايي سنتي" محسوب مي‌شود، مشکلات و نارسايي‌هايي که ناشي از مهارت‌گرايي صرف، تفکيک انديشه از عمل، و نيز جدايي آموزش نظري از آموزش حرفه‌اي است. در حرفه‌گرايي جديد، تلفيق آموزش نظري و عملي، ارتباط بيشتر اهداف آموزش مدرسه‌اي با اهداف حرفه‌اي مراکز اقتصادي و نيز ارتباط آموزش متوسطه با آموزش‌هاي عالي مورد توجه قرار گرفته است. حرفه‌گرايي جديد که ابتدا در ايالات متحده شکل گرفت، به تدريج مورد توجه ديگر کشورهاي جهان واقع شده، و تا امروز گام‌هايي به منظور اجراي آن برداشته شده است.
مبناي تاريخي و فلسفي حرفه‌گرايي جديد به کل‌گرايي معرفت‌شناسي عمل‌گرا و يگانگي ديدگاه هاي ارائه شده توسط بنيان‌گزاران جامعه گرايي، بازمي‌گردد. در واقع رويکرد کل گرايانه حاکم بر اين نوع حرفه‌‌گرايي، موجب توجه به آموزش علمي و عملي و برنامه‌هاي درسي تلفيقي شده است. در اين مقاله ضمن اشاره به زمينه و مراحل شکل‌گيري حرفه‌گرايي جديد در ايالات متحده و ديگر کشورهاي جهان، مباني معرفت‌شناختي آن مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها