پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:52 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1383; 3(7):11-31. |
رابطه خلاقيت و ويژگيهاي شخصيتي دانش آموزان دبيرستانهاي تهران |
شريفي حسن پاشا* |
* دانشگاه آزاد اسلامي |
اين تحقيق به منظور بررسي رابطه سطح خلاقيت و پنج عامل بزرگ شخصيتي دانش آموزان دبيرستانهاي نظري و پيش دانشگاهي انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش آموز دختر و پسر بوده که به طور تصادفي از پايه هاي سوم دبيرستانهاي نظري و مراکز آموزش پيش دانشگاهي تهران انتخاب شده اند. براي اندازه گيري سطح خلاقيت از آزمون تورنس (بخش کلامي) و براي اندازه گيري خصايص شخصيتي از آزمون استاندارد شده ايراني پنج عامل بزرگ شخصيت استفاده شده است. نتايج زير پس از جمع آوري و تجزيه و تحليل آماري داده ها به دست آمده است: پسران از نظر خلاقيت بر دختران برتري دارند. گرايش به روان نژندي در ميان دختران بيش از پسران است. ميان عاملهاي شخصيتي برونگرايي (E)، وجدان (C)، و انعطافپذيري (O) و خلاقيت رابطه مثبت وجود دارد. ميان عامل شخصيتي توافق پذيري و گرايش به روان نژندي با خلاقيت رابطه معنادار مشاهده نشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |