پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:52 AM
4 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1383; 3(8):79-92. |
بررسي و مقايسه اثربخشي روشهاي آموزش رياضي به دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري دوره ابتدايي |
عريضي ساماني سيدحميدرضا,عابدي احمد |
برخي دانش آموزان، به رغم برخورداري از هوش طبيعي يا حتي بالاتر از طبيعي و دارا بودن حواس بينايي و شنوايي سالم، قادر به فراگيري مطالب آموزشي و مفاهيم ويژه با استفاده از روشهاي متداول در مدارس نيستند. اين قبيل دانش آموزان را، كه در كتابهاي روان شناسي با نامهاي گوناگون ناميده اند، ساموئل كرك، در سال 1963، به عنوان كودكان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري مطرح كرد. يكي از انواع ناتوانيهاي يادگيري در دانش آموزان، ناتواني يادگيري رياضي است كه حاكي از دشواريهايي در درك مفاهيم رياضي است. در اين پژوهش، اثربخشي سه روش آمرزش تكليف، آموزش فرايند يا توانايي، و آموزش تكليف- فرايند در آموزش رياضي به دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري رياضي بررسي و مقايسه شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند كه ميان نمره هاي پيش آزمون و پس آزمون آزمودني ها در آزمون پيشرفت تحصيلي اختلاف معناداري وجود دارد كه ناشي از اجراي روشهاي آموزش است. به عبارت ديگر يافته هاي پژوهش نشان مي دهند كه روش آموزش تكليف، آموزش فرايند يا توانايي، و آموزش تكليف- فرايند در آموزش رياضي به آزمودني ها موثر بوده است. |
كليد واژه: ناتواني يادگيري، روش هاي تدريس، آموزش رياضيات، روش تدريس تكليف، روش تدريس فرآيند يا ناتواني، آموزش تكليف - فرآيند |
نسخه قابل چاپ |