پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:48 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1383; 3(8):40-56. |
جهاني شدن، انقلاب اطلاعاتي و تعليم و تربيت: با تاكيد بر ديدگاه ژ.ف.ليوتار |
باقري خسرو* |
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران |
جهاني شدن به منزله فرايند يا طرح يا فرايند/طرحي در نظر گرفته مي شود كه به سرعت در حال شكل گيري است. جهاني شدن، در صورت وقوع، تاثيرات خود را در همه ابعاد معرفتي و عملي به جا خواهد گذاشت. در اين ميان، تاثير آن بر معرفت شناسي واز طريق آن بر تعليم و تربيت، قابل توجه است. با توجه به اينكه يكي از مهمترين محملهاي جهاني شدن، ظهور و گسترش انقلاب اطلاعات است، نخستين چالش در اين زمينه ناظر به ماهيت معرفت در نظر گرفته شده است. بر اين اساس، ويژگي اساسي دانش را بايد در اين معادله جستجو كرد: "دانش= اصلاعات". اين امر كه با فروكاهش وجوه گوناگون دانش به اطلاعات كمي همراه است، به بحران مشروعيت دانش منجر مي شود. گذشته از آن، با توجه به اينكه دانش، داراي جايگاهي اجتماعي است، بنابراين، شكل و ويژگيهاي اجتماع در عصر جهاني شدن، بر دانش تاثير خواهد گذاشت. از سويي نيز، ديدگاه اجتماع مجازي، ما را به بازانديشي درباره دانش و نيز مساله هويت فرا مي خواند، زيرا به تبع اجتماع مجازي، سخن از هويت مجازي به ميان مي آيد كه ملازم با انشقاق هويتي است. تعليم و تربيت براي مواجهه با اين چالشها نيازمند آن است كه: الف) در برابر فروكاهش دانش به اطلاعات، مقاومت ورزد و دانش را نه با اطلاعات بلكه با خردمندي برابر بگيرد؛ ب) شيوه هاي خيال ورزانه و خلاقانه را بسط دهد؛ ج) مطالعات ميان رشته اي را به منزله شيوه اي مهم براي بسط خيال ورزي، گسترش دهد؛ و سرانجام؛ د) ارتباط هايي ميان اجتماع هاي مجازي واقعي دانش آموزان ايجاد كند. |
كليد واژه: جهاني شدن، ليوتار، معرفت شناسي، چالش آموزشي، تعليم و تربيت، اطلاعات دانش، اجتماع مجازي، هويت مجازي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |