پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:48 AM
5 : نوآوري هاي آموزشي پاییز 1383; 3(9):88-119. |
بررسي چگونگي نگرش دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي ايران به جهاني شدن و تاثير آن بر ارزشها و هويت ديني و ملي آنان |
لطف آبادي حسين,نوروزي وحيده |
يکي از چالشهاي اساسي بشري در دو دهه اخير، مساله جهاني شدن و جهاني سازي است که بر هويت و نظام ارزشي مردم، به ويژه نوجوانان و جوانان، تاثيري عميق گذاشته است. در اين مورد دانشمندان غربي مطالعات فراواني کرده اند اما، به دليل يک جانبه نگري نظريه هاي زيربنايي و فرهنگ بسته بودن ابزارهاي پژوهشي آنها، نمي توان نتايج تحقيقات آنان را بدون توجه به مطالعات ملي در ساير فرهنگها، از جمله در فرهنگ ايراني، پذيرفت و به کار بست. بر اساس اين، در پژوهش مورد بحث ما، بر نظريه پردازي در مقوله جهاني شدن و نظام ارزشي و هويت ديني و ملي، مقياسهاي پژوهشي جديد (شامل ابزارهاي سنجش نگرش به جهاني شدن، هويت ديني و ملي، نظام ارزشي، وضعيت روان شناختي، چگونگي فرزندپروري در خانواده، و سنجش برنامه ها و عملکردهاي مدارس در موضوع جهاني شدن) طراحي و تدوين و روايي يابي و اجرا شده است تا بتوانيم به سؤالات تحقيق پاسخ دهيم. در اين تحقيق، که از نوع پيمايشي و تحليلهاي همبستگي و علي- مقايسه اي است، با بررسي يک نمونه 4292 نفري از دانش آموزان پسر و دختر دبيرستاني و پيش دانشگاهي در شش استان مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور، پنج هدف اساسي را در مورد سه نوع نگرش منفعل، مخالف، و فعال به پديده جهاني شدن در ميان دانش آموزان نوجوان و تاثير هر نگرش را بر هويت ديني و ملي آنان، با طرح پنج سؤال اصلي و شش سوال فرعي، دنبال کرده ايم تا براي شناخت راه و روشهاي واکنش مناسب (واکنش فعال و معقول) در مقابل پديده جهاني شدن، زمينه سازيهاي لازم را فراهم آوريم. |
كليد واژه: جهاني شدن، جهاني سازي، نظام ارزشي، هويت ديني، هويت ملي، نگرش سنجي، نگرش به جهاني سازي، نوجوانان دانش آموز ايراني، دبيرستانها، دوره پيش دانشگاهي و برنامه ها و عملكرد مدارس در مورد جهاني شدن |
![]() |
نسخه قابل چاپ |