0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:46 AM

 5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1384; 4(12):109-133.
 
فراتحليل عوامل موثر بر افزايش كاربست يافته هاي پژوهشي در وزارت آموزش و پرورش
 
عابدي احمد,عريضي ساماني سيدحميدرضا,شواخي عليرضا
 
 
 

در اين پژوهش با بهره گيري از يكي از شيوه هاي نوين پژوهش تحت عنوان «فراتحليل» به تحليل و تركيب نتايج پژوهشهاي انجام گرفته در كشور، در زمينه كاربست يافته هاي پژوهشي پرداخته شده است. بدين منظور، تعداد پانزده پژوهش انجام يافته در زمينه كاربست يافته هاي پژوهشي از مراکز پژوهشي وزارت آموزش و پرورش کشور گردآوري و از ميان آنها تعداد نه پژوهش با بهره گيري از ابزار «چك ليست گزينش پژوهشها از نظر فني و روش شناختي» (شامل روايي و پايايي مناسب، روش نمونه گيري و آماري صحيح) براي بررسي و فراتحليل انتخاب شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که راه اندازي نظام اطلاع رساني پژوهش با اندازه اثر 0.6921، برگزاري مستمر گردهماييهاي ارايه يافته هاي پژوهشي با اندازه اثر 0.6445، مساله يابي و اولويتهاي دقيق پژوهشي با اندازه اثر 0.6891، تقويت بعد فني و روش شناختي تحقيقات با اندازه اثر 0.5541، افزايش اعتبارات پژوهشي با اندازه اثر 0.5411و برگزاري دوره ها و كارگاههاي آموزشي براي معلمان با اندازه اثر 0.4874 با كاربست يافته هاي پژوهشي در سطح وزارت آموزش و پرورش مرتبط اند. همچنين يافته هاي مطالعه موردي نشان داد مهمترين عوامل بازدارنده كاربست تحقيقات در آموزش و پرورش عبارتند از: عدم توانايي علمي مديران و كارشناسان براي استفاده از نتايج تحقيقات، اطمينان نداشتن تصميم گيرندگان به روش پژوهش و صحت نتايج، عدم وقت گذاري مديران در زمينه كاربست تحقيقات، در اختيار نبودن منابع كافي و مناسب (مالي، مادي، انساني) براي عملياتي كردن نتايج، قابليت اجرايي نداشتن بعضي از يافته هاي پژوهشي، مبهم و عملياتي نبودن نتايج و پيشنهادهاي تحقيقات آموزشي.

 
كليد واژه: پژوهش، كاربست تحقيقات، فراتحليل، مديريت پژوهش، آموزش پژوهش، نظام اطلاع رساني، فرهنگ پژوهش، روانشناختي پژوهش، اعتبارات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها