پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:38 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1385; 5(15):47-84. |
خرد مينوي، دانش عيني و رشديافتگي شخصيت علمي محقق به عنوان مباني نوآوري آموزشي و تربيتي |
لطف آبادي حسين,نوروزي وحيده |
تحولات بي وقفه علمي و فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي در جهان معاصر و وضعيت و مسايل آموزش و پرورش ايران به گونه اي است که ضرورت نوآوري آموزشي و تربيتي در کشور ما را قطعيت مي بخشد. مساله مهمي که در کشور ما تا کنون به آن پرداخته نشده، اين است که کدام گروه از متخصصان و دانشمندان تعليم و تربيت و روان شناسي، با کدام ويژگيهاي اساسي در ساختار روان شناختي خود، قادر به خلق انديشه هاي جديد براي نوآوري آموزشي و تربيتي در ايران خواهند بود؟ در اين مقاله، بر اساس فلسفه "علم مينوي" و با تکيه بر اين فرضيه اساسي که خردمندي، دانش گسترده، شخصيت رشديافته علمي پژوهشگر، زمينه ساز اصلي نوآوري علمي است، کوشيده ايم، با روش پژوهشي ترکيبي ابداعي براي شناخت عميق و همه جانبه پديده هاي مرکزي موضوع مورد مطالعه، که آن را "روش پژوهش اصيل خلاق" مي ناميم، به طرح و بررسي و تحليل ويژگيهاي روان شناختي پژوهشگران بپردازيم و دلالتهاي آن را در تحولات تعليم و تربيت توضيح دهيم. به عنوان نمونه اي در اين رويکرد، زمينه هاي نوآوري در آموزش تفکر سالم به دانش آموزان را ابا اتکا بر خرد مينوي، دانش عيني فيزيولوژي مغز، روان شناسي و آموزش تفکرو شخصيت رشديافته علمي پژوهشگر معرفي مي کنيم. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |