0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:37 AM

 2 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1385; 5(17 (ويژه نامه نوآوري در تربيت شهروندي)):45-66.
 
اصول و قواعد حاکم بر فرايند تربيت شهروندي و بررسي سير تحولات و ويژگي هاي اين گونه آموزش ها در کشور ژاپن
 
آقازاده احمد*
 
* دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

در اين مقاله نخست به تحليل مفهوم شهروندي و ابعاد گوناگون آن از ديدگاه برخي از انديشمندان و صاحب نظران تعليم و تربيت مي پردازيم. سپس با ديد تطبيقي به چگونگي فرايند تربيت شهروندي و سير تحولات آن در يکي از ممالک صاحب تجربه که به گواه تاريخ تحولات جهاني آموزش و پرورش، بيش از هر کشور ديگر جهان در اين خصوص اقدامات اصلاح طلبانه به عمل آورده است، يعني کشور ژاپن، خواهيم پرداخت.
گفتني است که بررسي فرايند تربيت شهروندي در کشور ژاپن، که در بخش دوم اين مقاله به طور مفصل بدان اشاره خواهد شد، بر دو هدف استوار است. نخست اين که خواننده را در جريان شکل گيري تربيت شهروندان و عوامل اجتماعي، سياسي و اقتصادي، که در طول تاريخ پرفراز و نشيب کشور ژاپن بر آن تاثير گذاشته است، خواهيم گذاشت. دوم آن که دريابيم ديگران در راه ساختن و قوام بخشي نظام آموزش شهروندي خود چه اقداماتي به عمل آورده اند و امروزه چه تدابيري را در جهت حل و فصل مسايل و مشکلات ناشي از اين گونه آموزش ها در پيش گرفته اند، زيرا به اعتقاد نگارنده بينشي که از اين طريق حاصل مي شود اين امکان را براي ما فراهم خواهد کرد که با ژرف انديشي و گام هاي سنجيده نسبت به اصلاحات برنامه هاي مربوط به تربيت شهروندي کشورمان اقدام کنم.
در بخش پاياني اين مقاله کوشيده ايم با تحليل نتايج حاصل از اين مطالعه و تبيين اجمالي وضع کنوني آموزش شهروندي در کشورمان، پيشنهادهايي را براي بهره گيري از انديشه هاي نو در استقرار يک نظام کارآمد تربيت شهروند ارايه کنيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها