0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:35 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1385; 5(16):164-187.
 
بررسي رابطه جو سازماني مدرسه با روحيه کارآفريني در دانش‏آموزان
 
صمدي پروين,شيرزادي اصفهاني هما
 
 
 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه جو مدرسه با روحيه كارآفريني در دانش آموزان دختر پايه هاي دوم و سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهيت تحقيق، توصيفي از نوع همبستگي بوده است. نمونه هاي آماري شامل، 180 مدير و دبير زن شاغل در دبيرستانهاي دخترانه شهر اصفهان و150 دانش آموز دختر پايه هاي دوم و سوم متوسطه بوده كه از طريق نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شده است. به منظور گردآوري داده ها از دو پرسشنامه جو سازماني و پرسشنامه محقق ساخته روحيه كارآفريني استفاده شده است. ضريب پايايي پرسشنامه ها به ترتيب 0.84 و 0.87 برآورد شده است. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي و از طريق نرم افزار SPSS انجام پذيرفته و نتايج نشان داده است:
1) ميان جو سازماني و روحيه كارآفريني در سطح P£0.05 رابطه مثبت و معني دار وجود دارد.
2) جو مدارس دخترانه مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصيلي 85-84 بيشترگرايش به باز بودن دارد.
3) شاخصهاي روحيه كارآفريني (خلاقيت، عزت نفس، انگيزه پيشرفت، منبع كنترل دروني، آينده نگري و خطرپذيري) در دانش آموزان بالاتر از ميانگين است.
4) ميان شاخصهاي جو سازماني (صميميت، عدم جوشش، بازدارندگي) با روحيه كارآفريني درسطح p£0.05 رابطه معناداري وجود دارد، اما ميان ساير شاخصهاي جوسازماني (روحيه، كناره گيري، نفوذ، تاكيد بر توليد، مراعات) با روحيه كارآفريني رابطه معنادار وجود ندارد.
5) ميان جو هنرستانها و دبيرستانها در ايجاد روحيه كارآفريني رابطه معنادار وجود ندارد.

 
كليد واژه: جو سازماني، روحيه کارآفريني، جو مدرسه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها