پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:34 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1386; 6(19):31-72. |
بررسي تطبيقي تلفيق فاوا در برنامه درسي چند كشور جهان و ارايه الگويي براي ايران |
امام جمعه كاشان طيبه,ملايي نژاد اعظم |
هدف از اين مطالعه، بررسي تطبيقي چگونگي تلفيق فاوا در برنامه درسي آموزش و پرورش كشورهاي فنلاند، انگلستان، استراليا، كره جنوبي و سنگاپور به منظور ارايه الگوي مناسب براي ايران است. دليل انتخاب كشورهاي مورد مطالعه، تلفيق كامل فاوا در برنامه درسي آنها مي باشد. اين پژوهش توصيفي – پيمايشي از نوع تطبيقي است و محقق با مراجعه به اسناد و مدارك مربوط به برنامه درسي تلفيق شده با فاوا در كشورهاي مورد مطالعه از طريق جستجو در سايتهاي اينترنتي مرتبط مانند يونسكو، ديزرتيشن، پروكوئست، سايتهاي وزارت آموزش و پرورش كشورهاي مورد مطالعه و مراجعه به اسناد و مدارك مربوط به برنامه درسي ايران در زمينه توسعه كاربرد فاوا بر اساس روش مطالعه تطبيقي جرج بردي به سوالهاي تحقيق پاسخ داده است. جامعه آماري اين مطالعه، برنامه درسي با رويكرد تلفيق فاوا در كشورهاي جهان و نمونه آماري، برنامه درسي تلفيق شده با فاوا در كشورهاي منتخب است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در چشم انداز كشورهاي مورد مطالعه رويكرد تلفيق فاوا در برنامه درسي مورد تاكيد قرار گرفته و بر اساس آن اهداف و برنامه هاي اجرايي خاصي در نظر گرفته شده است. با توجه به اين مطالعات، محقق براي طراحي الگوي تلفيق فاوا در برنامه درسي دوره آموزش عمومي آموزش و پرورش ايران، تجربيات كشورهاي موفق را مورد ملاحظه قرار داده و چشم انداز تلفيق فاوا در برنامه درسي با رويكرد تلفيق پيشنهاد كرده است. سپس به تدوين ارزشها و اصول حاكم بر برنامه درسي با رويكرد تلفيق فاوا و استراتژيهاي آن پرداخته و يك نمونه برنامه درسي با اين رويكرد را در درس علوم براي دوره ابتدايي و راهنماي ارايه كرده است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |