پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:33 AM
2 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1385; 5(18):41-56. |
مقايسه مدل اندازه گيري كلاسيك و مدل غير پارامتريك سوال- پاسخ از نظر ويژگي هاي سوال |
دلاور علي,مقدم زاده علي,مطيعي لنگرودي سيده طيبه |
هدف پژوهش حاضر، مقايسه دو نظريه كلاسيك اندازه گيري و مدل سوال- پاسخ غير پارامتريك از نظر ويژگي هاي سوال بوده است. روش تحقيق از نوع كاربردي- توصيفي بوده و براي دستيابي به اين هدف، پژوهش توصيفي انجام شده است. در بررسي عملي، براي آزمون اختصاصي رياضي، از پاسخنامه هاي داوطلبان رشته رياضي- فيزيك در آزمون ورودي دانشگاههاي كشور در سال 1384 استفاده شد. از بين كليه داوطلبان رشته رياضي- فيزيك شركت كننده در آزمون سال 1384، به روش نمونه گيري سيستماتيك، يك گروه نمونه 3000 نفري انتخاب شد و سه سوال اين پژوهش، مورد بررسي قرار گرفت. براي تحليل داده ها از روشهاي آماري مورد استفاده در مدل كلاسيك (شامل ميانگين يا درجه دشواري سوالات، واريانس سوالات و همبستگي دو رشته اي) استفاده شد. براي تحليل داده ها در نظريه غير پارامتريك سوال- پاسخ، از روش آزمون t وابسته، ضريب همبستگي و آزمون معني داري استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد كه پارامترهاي محاسبه شده سوال در مدل غير پارامتريك سوال- پاسخ، برعكس مدل كلاسيك، وابسته به سوال است نه به آزمودني. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت كه نظريه سوال- پاسخ غير پارامتريك هم از لحاظ نظري و هم از لحاظ عملي بر نظريه كلاسيك مزيت و برتري دارد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |