پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:29 AM
6 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1386; 6(23):147-168. |
بررسي تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر خلاقيت پيشرفت تحصيلي و خودپنداره دانش آموزان |
حسيني افضل السادات* |
* دانشگاه تهران |
نظام آموزشي ما براي پرورش خلاقيت کودکان و نوجوانان نيازمند تحول اساسي است و معلمان از عناصر کليدي اين نظام هستند. به همين دليل برنامه اي براي آموزش خلاقيت معلمان تدوين گرديد تا شناخت، نگرش و مهارتهاي لازم را براي پرورش خلاقيت دانش آموزان کسب کنند. برنامه آموزش خلاقيت را که مجري تحقيق بر اساس تئوري هاي علمي طراحي کرده، در پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است و تاثير مثبت آن بر دانش، نگرش و مهارت معلمان تاييد شده است. پژوهش حاضر فاز دوم همان پژوهشي است که به منظور بررسي تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر روي دانش آموزان آنها طراحي شده است. در اين پژوهش تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر خلاقيت، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان آنها با روش نيمه تجربي و از طريق طرح سالمون انجام گرفته است. لذا معلمان و دانش آموزان آنها به دو گروه آزمايشي و گواه و هر گروه نيز به دو گروه تقسيم شدند. دانش آموزان يک گروه آزمايشي و يک گروه گواه پيش آزمون دريافت داشتند و سپس هر دو گروه آزمايشي معلمان در دو دوره شرکت کرده و برنامه آموزش خلاقيت به آنها ارايه شد. آنها نيز پس از آشنايي با برنامه و کسب مهارتهاي لازم به اجراي برنامه در کلاس خويش پرداختند. |
كليد واژه: خلاقيت، آموزش معلمان، نگرش معلمان، مهارت معلمان، دانش آموزان، تاثير خلاقيت بر پيشرفت تحصيلي، تاثير خلاقيت بر خودپنداره |
![]() |
نسخه قابل چاپ |