0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:29 AM

 3 : نوآوري هاي آموزشي زمستان 1386; 6(23):55-84.
 
ويژگي هاي فيزيکي و فرهنگي فضاهاي آموزش دوره ابتدايي چهار کشور پيشرفته جهان از ديد دانش آموزان ايراني و والدين آنان
 
زماني بي بي عشرت,نصراصفهاني احمدرضا
 
 
 

در دهه هاي اخير با ايجاد تغيير و تحولات عظيم در نظام هاي آموزشي، اهميت فضاهاي آموزشي در کشورهاي پيشرفته دنيا بيش از پيش مورد توجه صاحب نظران تعليم و تربيت قرار گرفته است و براي هر چه جذاب تر کردن اين فضاها تدابير گوناگون انديشيده اند. پژوهش حاضر براي کسب اطلاع از چگونگي فضاهاي آموزشي چهار کشور پيشرفته، انجام شده است.
روش تحقيقي کيفي است و اطلاعات تحقيقي از طريق بررسي مدارک و شواهد، منابع و اسناد کتابخانه اي، اطلاعات شبکه هاي اينترنتي و مصاحبه با والدين و دانش آموزان گردآوري شده است. جامعه آماري پژوهش، دانش آموزاني هستند که حداقل سه سال از دوره ابتدايي را در مدارس کشورهايي مانند آمريکا، کانادا، استراليا و انگلستان تحصيل کرده اند و اکنون در مدارس ايران تحصيل مي کنند. مصاحبه با والدين آنها هم بخشي ديگر از اطلاعات را تشکيل مي دهد.
روش تجزيه و تحليل کيفي و با کدگذاري، مقوله بندي و سازماندهي داده ها انجام گرفته است. يافته هاي پژوهش در دو بخش تجهيزات فيزيکي مدرسه و شرايط فرهنگي حاکم بر فضاهاي آموزشي ارايه خواهد شد. در بخش ويژگي هاي فيزيکي، نتايج پژوهش نشان داده است که اکثر مدارس از فضاهاي آموزشي مناسب بهره مندند و الگوي کلاس ها متناسب با روش هاي جديد تدريس طراحي شده است. يافته هاي مربوط به جو و فضاي فرهنگي نشان داده است که شش عامل حس همدلي و همدردي، تعهد و مسووليت شناسي، احترام، جو اعتماد، علاقه و انگيزه، و جو شادي و نشاط بر مدرسه حاکم است.

 
كليد واژه: فضاهاي آموزشي، جو فرهنگي، تجهيزات فيزيکي، پيشرفت تحصيلي، آموزش و پرورش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها