0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:26 AM

 1 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1387; 7(25):11-48.
 
مطالعه تطبيقي-تحليلي شيوه انتخاب و سازماندهي محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي و آموزش شهروندي در مقطع آموزش ابتدايي ايران با سوئد
 
گوازي آرش*
 
 
 

هدف اين مقاله، شناخت شباهت ها و تفاوت هاي ميان شيوه هاي انتخاب و سازماندهي محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي و نحوه آموزش شهروندي در مقطع آموزش ابتدايي ايران با سوئد، به منظور ارايه پيشنهادهاي کاربردي در زمينه اصلاح برنامه درسي ايران است. براي نيل به اين هدف، طرح تحقيق به صورت توصيفي-تحليلي (اسنادي) بر پايه روش تطبيقي انتخاب گرديد. به استناد منابع و مباحث موجود مي توان گفت که در ايران شيوه انتخاب و سازماندهي محتوا بر اساس "رويکرد موضوعات درسي" (رشته اي مجزا) بوده و محتواي برنامه درسي از "علوم اجتماعي" گرفته مي شود و بر آن چه که مراجع تصميم گيري براي يادگيري بچه ها مهم مي دانند، مبتني است در حالي که در سوئد مبتني بر موضوع و بر اساس "رويکرد تلفيقي بين رشته اي" انجام مي پذيرد و جهت سازماندهي تلفيقي برنامه درسي علوم اجتماعي همه رشته هاي درگير در اين برنامه درسي با مطالعه موضوع معيني در برنامه واحدي به نام "مطالعات اجتماعي" با هم پيوند مي خورند. از ويژگي هاي آموزش شهروندي در ايران وجود مديريت و برنامه ريزي متمرکز سيستم آموزشي؛ عدم مشارکت دادن کليه ذي نفعان در تهيه، اجرا و ارزيابي برنامه ها؛ استفاده ناکافي از روش ها و شيوه هاي فعال و مشارکت جويانه و تکيه بر کتاب و جزوه محوري؛ و عدم توجه به موضوع ها و مفاهيم مرتبط با تربيت شهروندي و جهاني در کتاب هاي درسي و برنامه هاي آموزشي مدارس ابتدايي است. در حالي که آموزش شهروندي در سوئد به شيوه تلفيقي و مبتني بر رويکرد ميان رشته اي، مشارکتي و تعاملي است که با زندگي افراد در ارتباط بوده و در محيطي آزادانه حاکي از احترام متقابل و مبتني بر اصول انساني، اخلاقي و جهاني انجام مي گيرد و از چالش هاي تنوع اجتماعي آگاه بوده و علاوه بر مدرسه با همکاري والدين، جامعه و سازمان هاي غيردولتي در راستاي تربيت شهروند جهاني جهت زندگي در دهکده جهاني صورت مي پذيرد.

 
كليد واژه: سازماندهاي محتوا، رويکرد موضوعات درسي، رويکرد تلفيقي ميان رشته اي، برنامه درسي مطالعات اجتماعي، آموزش شهروندي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها