پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391 10:26 AM
7 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1387; 7(26):151-178. |
بررسي نظريه انتشار نوآوري در حوزه آموزش |
حسيني خواه علي* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
هدف اين مقاله بررسي نظريه انتشار نوآوري در حوزه آموزش است. براي دستيابي به اين هدف، نخست خاستگاه و تعريف جامع نظريه انتشار نوآوري با تاکيد بر چهار عنصر اساسي آن (1. نوآوري 2. کانالهاي ارتباطي 3. زمان 4. نظام اجتماعي) سپس ويژگيهاي ضروري براي گسترش نوآوريها (1. مزيت نسبي 2. سازگاري نسبي 3. سادگي استفاده 4. قابل امتحان بودن 5. قابل مشاهده بودن) و افراد در معرض (1. نوآوران 2. پذيرندگان اوليه 3. اکثريت اوليه 4. اکثري ثانويه 5. شکاکان) با ارايه راهبردهايي در حوزه آموزش بررسي شده اند. سپس به تاثير نوآوريها بر مهمترين فاکتورهاي نظام آموزش (1. مدارس 2. عامل انساني، بويژه معلمان 3. موارد و روشها) پرداخته شده و در پايان براي تشويق و گسترش فرهنگ نوآوري در نظام آموزشي، پيشنهاداتي ارايه شده است. |
كليد واژه: نظريه انتشار نوآوري، نوآوريهاي آموزشي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |