0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:22 AM

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1387; 7(27):125-136.
 
جايگاه نمادهاي هويت ملي در کتاب هاي درسي ادبيات فارسي و تاريخ دوره متوسطه: رشته علوم انساني
 
صادق زاده رقيه,منادي مرتضي
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي نمادهاي هويت ملي در کتاب هاي درسي دوره آموزش متوسطه انجام شده است. نمادهاي هويت ملي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته اند، شامل پرچم، سرود ملي، تقويم رسمي، جشن هاي ملي، هنر ايراني، مکان هاي تاريخي، دفاع از سرزمين، نخبگان و مشاهير ملي است. بدين منظور با بهره گيري از روش تحليل محتوا، کتاب هاي تاريخ و ادبيات فارسي دوره متوسطه رشته علوم انساني در سال 1385 مورد بررسي، تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
نتايج پژوهش نشان مي دهد، آموزش هويت ملي در کتاب هاي درسي مورد نظر ناقص و گذرا بوده، و در ميان دروس، صفحات و تصاوير اين کتاب ها به نمادهاي هويت ملي توجه متعادلي نشده است. از آنجا که پس از خانواده، نهاد آموزش و پرورش در شکل گيري شخصيت دانش آموزان نقش اصلي دارد و کتاب هاي درسي، محور کار مدارس مي باشد، لازم است براي تکوين هويت ملي دانش آموزان در اين کتاب ها، بيشتر به نمادهاي هويت ملي توجه شود.

 
كليد واژه: نمادهاي ملي، هويت ملي، کتاب هاي درسي، دوره متوسطه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها