0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:21 AM

 3 : نوآوري هاي آموزشي بهار 1388; 8(29):52-74.
 
تحليل محتواي كتاب هاي ديني سوم راهنمايي و دبيرستان از منظر پاسخ به نيازهاي عاطفي - رواني و اجتماعي دانش آموزان
 
منطقي مرتضي*
 
* دانشگاه تربيت معلم
 
 

كتاب هاي ديني، درصددند تا نظام ارزشي الهي را به مخاطبانشان ارايه كنند، از طرف ديگر نوجوانان و جوانان نه تنها درگير تحولات بلوغ و روند هويت يابي خويش هستند، بلكه در عصري زندگي مي كنند كه در آن به چالش كشيدن تمامي بنيادها و اصول پيشين، مباح شمرده مي شود. همچنين، فضاي جهاني شده، روز به روز جوانان را با ارزش هاي متنوع، متفاوت و گاه متعارضي مواجه مي كند كه تشويق به انحرافات اجتماعي، بخشي از اين ارزش هاست.
بنابراين در جمع بندي اجمالي، انتظار مي رود كتاب هاي ديني همزمان با ارايه دانش شناختي موردنياز (كه تبيين كننده اصول زندگي بر مبناي خط مشي هاي الهي هستند)، اطلاعات لازم را در مورد مهارت ها و آداب زندگي ارايه دهند و مخاطبشان را در زندگي فردي و اجتماعي، در تشخيص راه از بيراهه،‌ ياري رسانند.
بر اين اساس، در پژوهش حاضر تحليل محتواي كتاب هاي ديني سوم راهنمايي و سوم دبيرستان،‌ با عنايت به مولفه هاي پاسخ به نيازهاي اجتماعي و نيازهاي عاطفي - رواني دانش آموزان، مورد توجه قرار مي گيرد. اين مهم، پس از تهيه مقوله هاي لازم براي تحليل محتواي كتاب هاي مزبور در دو بعد پاسخ به نيازهاي اجتماعي و پاسخ به نيازهاي عاطفي - رواني جوانان، انجام پذيرفت و در نهايت، پس از تحليل هاي آماري لازم، روشن شد اين كتاب ها، نسبت به مقوله هاي پيش گفته، كم توجه بوده اند.

 
كليد واژه: كتاب هاي ديني، نيازهاي عاطفي، نيازهاي اجتماعي، نيازهاي رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها