0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:20 AM

 5 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1388; 8(30):105-138.
 
کاربرد فنون و روش هاي مصورسازي اطلاعات و تاثير سواد ديداري در فعاليت هاي آموزشي
 
درودي فريبرز*
 
* سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران
 
 

هدف اصلي پژوهش حاضر، توسعه فنون موثر مصورسازي اطلاعات و پشتيباني از فرايندهاي آموزشي است. در اين پژوهش روش هاي سودمند مصورسازي براي دانش آموزان، به شکلي خاص مورد بررسي قرار مي گيرد. فنون مصورسازي براي ايجاد ساختار موثر تصاوير و گراف ها به کار مي روند تا دانش آموزان را به درک ساده تر اطلاعات موجود در کتابها و ديگر رسانه ها کمک کنند. مصورسازي اطلاعات فنوني را تثبيت مي کند که به دانش آموزان اجازه مي دهد محتواي تصوير، نماد و گراف را به شيوه ديداري در کتاب و ديگر منابع اطلاعاتي تبيين کنند و بتوانند از ابزارهاي موثر در کاربردهاي آموزشي بهره گيرند.
مصورسازي اطلاعات مي تواند به شيوه هاي گوناگون براي درک بهتر اطلاعات ديداري در کتاب هاي درسي، مانند: تاريخ، جغرافيا، زمين شناسي، زيست شناسي، رياضيات، آمار، رايانه، شيمي، و دروس رشته هاي هنري مانند: فيلم، سينما و گرافيک مورد استفاده قرار گيرد.
تصويرسازي تشبيه فضايي، کهکشاني، نمودار مارپيچي، چشم انداز ديواري و تحليل پويا از جمله روش هاي مهم مصورسازي به شمار مي آيند. از سوي ديگر، مهارت هاي سواد ديداري عاملي موثر در بهره گيري از مصورسازي اطلاعات است. نتايج اين مطالعه در تعامل کاربردهاي مصورسازي فوايدي براي دانش آموزان در بر دارد.

 
كليد واژه: مصورسازي اطلاعات، فنون تصويرسازي، سواد ديداري، دانش آموزان، فعاليت هاي آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها