0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
جمعه 29 اردیبهشت 1391  10:19 AM

 2 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1388; 8(30):31-52.
 
دانش نظري و مهارت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي از نظريه يادگيري: معلمان دوره ابتدايي شهر همدان
 
عارفي محبوبه,فتحي واجارگاه كورش,نادري رحيم
 
 
 

تحقيق حاضر با هدف شناخت ميزان آگاهي معلمان دوره ابتدايي از نظريه هاي يادگيري و به کارگيري آن در فرايند تدريس انجام گرفته است. جامعه آماري تحقيق، معلمان ابتدايي شهر همدان در سال تحصيلي 1385-86 هستند که از ميان آن ها 310 نفر 226) نفر زن و 84 نفر مرد( به عنوان نمونه تحقيق و به روش طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از دو نوع ابزار شامل: آزمون سنجش ميزان آگاهي معلمان از نظريه هاي يادگيري و پرسشنامه به کارگيري نظريه هاي يادگيري بهره گرفتيم و داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري t تک نمونه اي، t براي گروه هاي مستقل، U من ويتني، و تحليل واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و در نهايت نتايج زير به دست آمد:
ميزان آگاهي معلمان ابتدايي از نظريه رفتارگرايي در حد متوسط و از نظريه هاي شناخت گرايي و شناختي - اجتماعي پايين تر از حد متوسط بود؛ ميان ميزان آگاهي معلمان از نظريه هاي يادگيري و متغيرهاي: مدت دوره هاي آموزش ضمن خدمت، مدرک تحصيلي، رشته تحصيلي و سابقه تدريس معلمان تفاوت معناداري وجود داشت، اما تفاوت معناداري با متغير جنس ملاحظه نشد.
ميزان به کارگيري نظريه هاي يادگيري توسط معلمان بالاتر از حد متوسط بود و بيشترين ميزان آن به نظريه هاي رفتارگرايي و کم ترين ميزان به نظريه شناختي - اجتماعي مربوط مي شد؛ ميان ميزان به کارگيري نظريه هاي يادگيري توسط معلمان و متغيرهاي جنس، مدرک تحصيلي، سابقه تدريس معلمان معناداري وجود داشت، اما تفاوت معناداري با متغيرهاي: مدت دوره هاي آموزش ضمن خدمت و رشته تحصيلي معلمان ملاحظه نشد.

 
كليد واژه: نظريه هاي يادگيري، رفتارگرايي، شناخت گرايي، شناختي - اجتماعي، تدريس، دوره ابتدايي، آموزش ضمن خدمت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها