پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:25 PM
2 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):25-50. |
تاثير آموزش تجسم محور بر عملكرد حل مساله رياضي دانش آموزان سال سوم راهنمايي |
ريحاني ابراهيم,حاجي بابايي جواد,عرب زاده رضا |
پژوهش حاضر با هدف شناسايي تاثير آموزش با محوريت تجسم، بر نگرش دانش آموزان (سال سوم راهنمايي) نسبت به رياضيات، و نيز عملكرد حل مساله آنها، به ويژه در حل صورت گرفته است. بدين منظور در مرحله نخست، به عنوان يك هدف پايه، چارچوبي براي آموزش، تجسم محور و آموزش، بدون تاكيد بر تجسم، بر اساس يافته هاي پژوهشي و بر پايه كار ميداني طراحي و توليد شد. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گيري تصادفي استفاده شد و از اين طريق يك مدرسه و دو كلاس 30 نفره از آن به عنوان گروه آزمايش و گروه كنترل، انتخاب گرديد. در اين پژوهش «رويكرد آموزش با محوريت تجسم و آموزش بدون تاكيد بر تجسم» به عنوان متغيرهاي مستقل و «عملكرد حل مساله و نگرش دانش آموزان» به عنوان متغير هاي وابسته در نظر گرفته شده اند. هر يك از گروه هاي آزمايش و كنترل به مدت 15 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جلسه 90 دقيقه) تحت تاثير متغيرهاي مستقل قرار گرفتند. |
كليد واژه: تجسم، حل مساله رياضي، تدريس تجسم محور، الگوهاي شكلي، نگرش رياضي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |