پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391 11:24 PM
3 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1390; 10(39):51-73. |
رابطه اضطراب رايانه دانش آموزان دوره متوسطه با رشته تحصيلي، جنسيت و پيشرفت درسي زبان انگليسي |
رحيمي مهرك,يداللهي سمانه |
هدف اصلي اين پژوهش بررسي ميزان اضطراب رايانه دانش آموزان دوره متوسطه و بررسي ارتباط آن با رشته تحصيلي، جنسيت و پيشرفت درسي زبان انگليسي است. بدين منظور ?00? دانش آموز دختر و پسر از ? استان کشور به صورت تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و ميزان اضطراب رايانه آنان با مقياس درجه بندي اضطراب رايانه CARS)) بررسي گرديد. سپس داده ها با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي شامل جدول فراواني ها، ميانگين و انحراف معيار و همچنين روش هاي آمار استنباطي آزمون t مستقل و آزمون واريانس يک عاملي براي مقايسه اختلاف ميانگين ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين اضطراب رايانه و رشته تحصيلي دانش آموزان ارتباط معناداري وجود دارد؛ بدين ترتيب که ميزان اضطراب رايانه دانش آموزان رشته رياضي فيزيک در مقايسه با دانش آموزان رشته هاي ديگر کمتر است. نتايج در زمينه جنسيت نشان داد که بين اضطراب رايانه و جنسيت ارتباط معنا داري وجود ندارد اما ميزان اضطراب رايانه هر دو گروه نمونه (پسران و دختران) دانش آموزان ايراني در مقايسه با ميزان اضطراب رايانه افرادي که در پژوهش هاي ديگر مورد بررسي قرار گرفته اند بسيار متفاوت است. در پژوهش حاضر تعداد افرادي که به اضطراب رايانه (از کم تا زياد) مبتلا بودند حدود 53.5 درصد است که بدان معنا است که تقريبا از هر دو دانش آموز ايراني يک نفر به اضطراب رايانه مبتلاست. يافته هاي اين پژوهش همچنين مويد رابطه معنادار بين پيشرفت درسي زبان انگليسي و اضطراب رايانه است. بدين معنا که دانش آموزان موفق در درس زبان انگليسي اضطراب رايانه کمتري دارند. |
كليد واژه: اضطراب رايانه، جنسيت، پيشرفت درسي زبان انگليسي، رشته تحصيلي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |