0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:23 PM

 1 : نوآوري هاي آموزشي تابستان 1390; 10(38):7-24.
 
معرفي و اعتباربخشي آزمون هاي مبتني بر نقشه مفهومي در ارزشيابي عملكرد تحصيلي دانش آموزان
 
مصرآبادي جواد*
 
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
 

استفاده از نقشه هاي مفهومي به عنوان ابزارهاي ارزشيابي تحصيلي چندين دهه است كه در كانون توجه محققان و مربيان قرار دارد. هدف از تدوين اين مقاله معرفي و اعتباربخشي شيوه هاي استفاده از نقشه مفهومي به عنوان ابزارهاي ارزشيابي تحصيلي است. به طور مشخص در اينجا شيوه هاي ترسيم و تكميل (آزاد و هدايت شده) نقشه مفهومي معرفي مي شود و اين نقشه ها از لحاظ شاخص هاي روايي محتوايي، روايي ملاكي، روايي افتراقي و پايايي نمره گذاران مورد بررسي قرار مي گيرد. نمونه آماري پژوهش 221 نفر از دانش آموزان سال دوم متوسطه رشته علوم تجربي شهر تبريز در سال تحصيلي 1387-88 بودند که در هشت كلاس حضور داشتند. يافته هاي پژوهش حاضر به طور كلي نشان داد كه آزمون هاي مبتني بر نقشه مفهومي از روايي محتوايي بالايي برخوردارند. همچنين اين آزمون ها داراي مقادير متفاوت همبستگي) با مقدار متوسط 0.50) با يك آزمون چهارگزينه اي بودند. همه آزمون هاي نقشه مفهومي به خوبي از عهده تشخيص تفاوت بين نمرات دو گروه تحصيلي بالا و پائين برآمدند. همچنين نتايج نشان داد كه ضريب توافق نمره گذاران آزمون هاي نقشه مفهومي در حد بالايي است. با مقايسه چهار شيوه آزمون مشخص شد كه روش تكميل هدايت شده در روايي محتوايي و پايايي نمره گذاران نسبت به ديگر روش ها بهتر است و شيوه ترسيم آزاد در روايي ملاكي و روايي افتراقي، نسبت به ديگر شيوه هاي آزمون نقشه مفهومي، داراي شاخص هاي بالاتري است.

 
كليد واژه: ارزشيابي تحصيلي، عملكرد تحصيلي، آزمون، نقشه مفهومي، روايي، پايايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها