0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1391  11:23 PM

 6 : نوآوري هاي آموزشي پاييز 1390; 10(39):119-149.
 
امكان كاربرد رويكرد تلفيق توليد هنري و مفاهيم علوم تجربي در آموزش هنر
 
شرفي حسن*
 
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
 
 

رويكرد تلفيقي به برنامه درسي هنر متناسب با هوش چندگانه، رشته هاي هنري مختلف و ايجاد موقعيت يادگيري مرتبط با مفاهيم علوم تجربي، جهت گيري اصلي تربيت هنري و طراحي آموزش هنر بوده است. مسايل مرتبط با اجراي برنامه درسي هنر همچون طراحي آموزشي، آموزش هاي حرفه آموزگاري در حوزه يادگيري هنر، ايجاد موقعيت يادگيري در ساعت هنر و نظاير آن و همچنين مشكلات مرتبط با عدم توجه به عناصر برنامه درسي، موجب شده است، توليدات هنري دانش آموزان از غناي لازم برخوردار نشود. در طراحي آموزشي هنر مبتني بر تلفيق توليد هنري و مفاهيم علوم تجربي، كوشش شده است با توجه به عناصر برنامه درسي هنر در هنگام اجرا، توليد هنري در درجه اول و يادگيري علوم در درجه دوم مورد تاكيد باشد. توليد هنري، محصول هنري است كه به دنبال آموزش هنر مي آيد. در ساعت هنر، كاربرد مفاهيم علوم در هنر به عنوان يك رويكرد تلفيقي متمايز در مقابل كاربرد هنر در آموزش، موردنظر است و مفاهيم علوم تجربي در خدمت يادگيري هنر قرار مي گيرد. از اين رو مفهوم و قلمرو توليد هنري مورد تاكيد قرار گرفته است.
با توجه به روش شناسي پژوهشي معطوف به عمل فكورانه و با تاكيد بر قضاوت و
تصميم گيري پژوهشگر (در مقام آموزشگر هنر)، الگوي راهنما بر اساس چهارچوبي كه از مبناي نظري و تجربي پژوهش حاصل شده است، توسط صاحب نظران برنامه درسي و كارشناسان آموزشي به شيوه تحليل داده هاي متني (رويكرد كيفي) اعتبار بخشي گرديده است. به اين ترتيب در اين مرحله بستر دانستن (دانش رويكرد تلفيقي به برنامه هاي درسي هنر و علوم) فراهم شده است.

 
كليد واژه: رويكرد تلفيقي، علوم تجربي، آموزش هنر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها