پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:51 AM
5 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1388; 11(44 (مسايل دختران)):142-172. |
بازسازي معنايي جهت گيري جنسيتي پسران نسبت به دختران (ارايه يک نظريه زمينه اي) |
بوستاني داريوش,محمدپور احمد |
اين پژوهش درصدد است از رويکرد تفسيرگرايي اجتماعي به بررسي بخشي از کنش هاي اوقات فراغت يعني جهت گيري جنسيتي پسران نسبت به دختران، به عنوان بستري براي شکل گيري هويت دانش آموزان دبيرستاني شهر شيراز بپردازد. روش شناسي پژوهش، کيفي است و از روش قوم نگاري براي انجام عمليات تحقيق استفاده شده است. داده هاي کيفي در اين مطالعه با استفاده از روش هاي مشاهده مشارکتي و تکنيک مصاحبه عميق گردآوري شدند. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات و ارايه نظريه نهايي از روش نـــظريــه زمينه اي استفاده شده است. بر اساس روش نمونه گيري کيفي- هدفمند و نيز معيار اشباع نظري بيست نفر از دانش آموزان پسر سال سوم دبيرستان از مدارس مختلف شهر شيراز در اين مطالعه شرکت کردند و جهت گيري جنسيتي آنها نسبت به دختران مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفت؛ يافته هاي بدست آمده با استفاده از روش «نظريه زمينه اي» شامل پنج مقوله عمده به شرح زير مي باشند بازانديشي، درگيري فضاي ذهني، فشار هنجاري گروه دوستي، ارتباط ابزارمند و روابط ناپايدار. «مقوله هسته» اين بررسي «جهت گيري جنسيتي بازانديشانه» است که ساير مقولات عمده را دربرمي گيرد. نظريه زمينه اي حاصله، در قالب يک مدل پارادايمي شامل سه بعد شرايط، تعاملات و پيامدها ارايه شده است. |
كليد واژه: پسران، جهت گيري جنسيتي، دختران، تفسيرگرايي اجتماعي، نظريه زمينه اي، مدل پارادايمي |
نسخه قابل چاپ |