پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:47 AM
: مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) تابستان 1389; 12(48 (فقه و حقوق)):295-340. |
|
بازنمايي حجاب زن مسلمان در رسانه هاي غربي (جنبه هاي حقوقي و سياسي) (عنوان عربي: تصوير حجاب المرأة المسلمة في الإعلام الغربي (الجانب القانوني و السياسي)) |
|
صفاوردي سوسن* |
|
* دانشگاه آزاد اسلامي |
|
چکيده فارسي:
مقاله حاضر حاصل يافته هاي پژوهشي است كه به منظور بررسي بازنمايي رسانه هاي غربي از حجاب زن مسلمان از جنبه حقوقي و سياسي انجام شده است. مساله مهم در بازنمايي واقعيت توسط رسانه ها اين است كه يک رسانه هيچ گاه ابزار خنثي و يک ميانجي بي طرف در ارايه تصوير به حساب نمي آيد. رسانه متكي به زبان و معناست و زبان و معنا نيز در چارچوب گفتمان همواره متكي بر قدرت است. لذا بازنمايي حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه اخلاقي آن سوگيري ايدئولوژيک دارد و در راستاي تضعيف يا تثبيت قدرت و گفتمان ويژه اي گام برمي دارد. يافته ها نشان مي دهد در كليشه سازي رسانه اي غرب نسبت به حجاب شخصيت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سياسي منفي جلوه داده مي شود.
چکيده عربي:
ما تقرءوه أيها القارئ الکريم هو نتيجة دراستي حول تصوير المرأة المسلمة و حجابها في الإعلام الغربي من الجانب القانوني و السياسي. لايمکن أن نعقل بأن وسائل الإعلام هي أداة محايدة و وسيطة فقط في تصاويرها التي ترسمها. تعتمد وسائل الإعلام علي اللغات و المعاني. و تعتمد اللغة و المعني في الحوارعلي القدرة. فعلي هذا تصوير الحوادث في وسائل الإعلام - دون النظر إلي کونها أخلاقية أم غير أخلاقية- لها اتجاه أيديولوجي و تخطو خطواتها علي أساس إضعاف أو توطيد سلطة و حوار خاص. و تظهر النتائج بأن وسائل الإعلام الغربية تعطي تصويرا من شخصية المرأة و حجابها بصفتين بأن المرأة المسلمة هي رمزا ضد حقوق المرأة و رمزا سياسيا خطرة.
|
|
كليد واژه: بازنمايي، رسانه هاي غرب، حجاب زن مسلمان، تحليل محتوا، حقوق زن، نماد سياسي (كليدواژه عربي: تصوير و تمثيل، الإعلام الغاربي، حجاب المرأة المسلمة، دراسة محتويات، حقوق المرأة، الرمز السياسي) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|