پاسخ به:مجموعه سخنراني هاي امام خميني (ره)
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 2:11 AM
بيانات امام خمينى در ديدار با رئيس جمهور و نخستوزير به مناسبت بعثت پيامبر اكرم (ص)
آرمان اصلى وحى اين بوده است كه براى بشر معرفت ايجاد كند
بسم الله الرحمن الرحيم
اين عيد بزرگ را به همه آقايان حضار و ملتمان و به همه مسلمين جهان و مستضعفان تبريك عرض مىكنم. و از خداوند تبارك و تعالى خواستارم كه ما را قدردان اين روز مبارك قرار بدهد. البته اين عيد در اين عيد روز ارتش هم قرار داده شده است كه آقاى خامنهاى از حقش بيرون آمدند. مسأله بعثت بعض از ابعادش براى احدى غيراز خود رسول اكرم حقيقتش حاصل نشده است. مسأله چه بوده است؟ اين فشارى كه به از روح بزرگ به ايشان وارد شده، اين چه صنففشارى بودهاست و چه حالى دست داده است در اين باب؟ و كيفيت نزول وحى و آمدن نازل شدن روح اعظم براى رسول خدا وضعيتش چه بوده است، دست ما كوتاه از آن است. و ما يك چيزى از دور، از خيلى دور مىشنويم و ادراكش را نمىتوانيم بكنيم و اعتراف به عجز هم خودش يك مسألهاى است. ما بايد بعد از اين كه دستمان از آن قله حقيقت وحى كوتاه است، بايد كوشش كنيم كه تا اندازهاى كه وسع ما هست، ما ضعفا هست، به اين مطلب نزديك بشويم. و آن مقصدى كه انبيا عموماً داشتند و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم خصوصاً داشتند، به آن مقصد نزديك بشويم. اين وظيفهاى است از براى بشر كه نزديك بشود به آرمانهاى وحى، حالا كه نمىتواند ماهيت وحى را ادراك كند، به آرمانهاى وحى نزديك بشود و اين هم كمال بسيار زيادى است، اگر بتوانيم. آرمان اصلى وحى اين بوده است كه براى بشر معرفت ايجاد كند، معرفت به حق تعالى، در رأس همه امور اين معناست. اگر تزكيه گفته شده است و دنبالش تعليم گفته شده است، براى اين است كه نفوس تا تزكيه نشوند نمىتوانند برسند. گوش انسان يك چيزى شنود، گاهى هم عقل انسان ادراك مىكند، برهان هم بر آن اقامه مىكند، مسائل عرفانى را هم در كنارش مىگنجاند. لكن آنى كه دل بايد بيايد، آن كار مشكل است كه چطور بيايد. ما چطور آرمانهاى توحيدى را، آرمانهاى عرفانى را كه انبيا براى آن بعثت مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بيابيم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود، اين مسألهاى است كه محتاج به رياضات است بعد از تعليم و تعلم، محتاج به تزكيه است و همدوش تزكيه، تعلم و حكمت. و دنبال او، آن مسائلى كه براى نفوس مستعده پيش مىآيد و اين يك تحولى در نفوس ايجاد مىكند كه اشياء را آن طور كه هستند، اگر برسد به آن مقام ادراك مىكند. اللهم ارنى الاشياء كماهى . اين
چيزى است كه بزرگان و انبيا خواستند. ما نمىتوانيم اشيا راكماهى بشناسيم، معنىاش اين نيست كه ما ماهيت اشيا را نمىتوانيم بشناسيم، اين امر سهلى است. معنايش اين است كه موجودات را آن طور كه هستند، آن طور كه موجودات در ربط با مبدا دارند، آن كه خواستند ارائه اين معناست كه اشيا چطور نسبت اشيا به حق چى است؟ ربط حادث به قديم چى است؟ كلياتش را فلسفه مىگويد، بعضى مراتبش را هم اهل عرفان بيان مىكنند. لكن رسيدن به اين كه اين چه ربطى است، چه رابطهاى است؟ اين كه هو معكم اينماكنتم، نحن اقرب اليه منكم اين يعنى چه؟ چه جورى است اين وضع؟ يعنى پهلوى هميم؟ نزديك به ما، به اين معناست كه ما دو نفر نزديك به هميم يا مسأله ديگرى است؟ اينها مسائلى است كه دست ما از آنها تقريباً كوتاه است، لكن ما بايد توجه به وظايف داشته باشيم. وقتى ما دستمان به قله نرسيد، لااقل رو به قله آن برويم، راه را شروع كنيم ، بيراهه نرويم، كنار نرويم. و راه را اگر شروع كرديم و اخلاص همراه او بود، تزكيه همراه او بود، دستگيرى مىشود، خداى تبارك و تعالى دستگيرى مىكند و با عنايت او ممكن است كه بعضى مراتب حاصل بشود. و ما اميدواريم كه خداى تبارك و تعالى در اين روز عنايت كند به ما و به ملت و همان طورى كه جوانهاى ما را متحول كرد و آن نحو متحول كرد كه همه مىبينيد و ما آرزوى آن تحول را داريم، همه ما را متحول كند. و همه آنهايى كه راهرو اين راه هستند، عنايت بهشان بكند.
با اين اراجيف، ملت تغيير نمىكند!
من قاصرم از اين كه راجع به تحولاتى كه حاصل شده براى جوانهاى ما، حاصل شده است براى ملت ما، بتوانم بگويم كه چه جور حاصل شده است، چه تحول بزرگى است، اين چه روحى است كه اينها پيدا كرده چطور شده است كه يكدفعه اين جهش پيدا شد. سالها زحمت مىخواهد تا به آستانه اين امر برسد، چه شد كه اينها اين طور سريع راه را طى كردند؟ اين جز اين كه انسان بگويد يك عنايت خاصى است از خداى تبارك و تعالى كه خدا اين عنايت را به اينها كرده است، آنها فداكارى مىكنند و او عنايت مىكند. و من اميدوارم كه انشاء الله اين تحول براى همه و همه حاصل بشود.
آن چيزى كه من امروز مىخواستم عرض كنم، اين است كه تحولاتى كه در دنيا شده است بسيارش را شما يعنى اين كه در ايران شده است ديديد، بعض تحولات ديگرى هم شده است. اخيراً انسان مىبيند كه قبلاً هم گاهى بود، اما حالا زيادتر شده است يك تحولى شده است كه تحول انسانشناسى و اسلامشناسى! پيشترها اگر يادتان باشد كارتر ادعا مىكرد كه ايران اسلام را نمىداند! حالا دارند همه ادعا مىكنند! مقامات امريكايى هم همين مطلب را مىگويند كه اينها اسلام را درست نمىدانند! قبلاً بگين هم اين حرف را مىزد! حالا داخل و خارج هم اين حرفها را مىزنند! من نمىدانم كى اينها خواهند عروه الوثقى را حاشيه كنند؟ و نكته اين كه اين اخيراً يك حركت خاصى پيدا شده است، سابق بود اما به اين شدت نبود، سابق حركاتى بود اما اخيرا در داخل و خارج يك حركت خاصى پيدا شده و همه حركت به اين كه بياييم ما صلح كنيم. اين نكته چى است؟ اين
طرفدارهاى آمريكا در هر جا كه هستند يكدفعه همصدا، از مصر گرفته تا سودان گرفته تا همه جا يكصدا دارند مىگويند كه بياييد صلح كنيم، ديگر نمىشود. مگر ما خواستيم چى بشود كه نمىشود؟ يك دستهشان از راه اين كه ديگر نبايد اين چيزها پيش بيايد چه و فلان و يك دستهشان هم مىترسانند ما را از اين كه حالا ديگر صدام تانكهايش زياد شده است، اسلحههايش زياد شده است، راست است اينها، زياد شده و من قبلاً گفتم كه اين يك خوشحالى است براى ما، براى اين كه جوانهاى ما آنها را از آنها گيرند براى خودشان، يك دسته زيادى اين طورند كه ما راهى مىترسانند كه ديگر حالا چه شده، ديگر حالا ول كنيد. آنهايى كه از اول مىگفتند اين حرفهارا كم بودند اين اخيراً يكدفعه انسان مىبيند كه از داخل و خارج يكصدا، اين از كجا پيدا شده كه يكصدا در داخل و خارج مىكنند كه يا به صورت خيرخواهى يا به صورت ارعاب يا با طرح نفاق، كه با نفاق كار را انجام بدهند. اين نفاق اين طور نيست كه منحصر به اين ملاهاى دربارى باشد كه رساله مىنويسند و كتاب مىنويسند، اين نفاق و ايجاد نفاق راجع به آنهايى هم كه در خارج و داخل مردم را مأيوس خواهند بكنند، اين نفاق آن هم هست، ايجاد نفاق مىكنند ديگر. مأيوس كردن معنايش اين است كه اين جوانهايى كه الان دارند جانفشانى مىكنند و با قدرت پيش مىروند و قدرتشان عالمگير شده است الان، انعكاسش در عالم پيدا شده است، اينها حالا به ياد اين افتاده اند كه بترسانند اينها را. اينها چى مىخواهند كه اين جوانهاى ما چى مىخواهند كه اينها آنها را مىخواهند از او بترسانند كه بهش نمىرسيد؟ اين جوانهايى كه مىآيند دعا مىكنند كه التماس كنند كه دعا كن من شهيد بشوم، اين چه مىخواهد از خدا كه شما الان ترسانيد كه حالا ول كنيد براى اين كه چه مىشود؟ مگر غير از اين است كه اينها شهادت مىخواهند؟
اصلاح كنند خودشان را اشخاص. اين شيوخ اطراف خليج و نمىدانم آنهايى كه در مصر هستند و آنهايى كه در سودان هستند و آنهايى كه در جاهاى ديگر هستند و آنهايى كه در پاريس هستند و هر جا و داخل و همه جا يك قدرى فكر بكنند، اصلاح كنند خودشان را. بفهمند به اين كه يك ملت اين طورى را نمىشود ترساندش، يك ملت اين طورى را نمىشود مأيوسش كرد. ممكن است يك عدهاى را مأيوس كنند، آنها آن عدهاى هستند كه مرفه هستند، از اول وارد كارى هم نبودند. اگر براى آنها مىگوييد آنها از اول وارد كار نبودند، خوب! يك عدهاى هستند، در همه جا يك عده بىتفاوت، يك عده مخالف هميشه هست. اما آنهايى كه انقلاب مال آنهاست، با دست آنها انقلاب پيدا شده است، و هيچ يك از اينها دخالت در اين امر نداشتند. بله، يك دستهاى كارشكنى از اول كارشكنى مىكردند، دخالت در انقلاب هيچ يك از اينها نداشتند، من وارد بودم، مىديدم كه اشخاصى چى هستند. اينها مىخواهند كى را بترسانند؟ مىخواهند كى را مأيوس كنند؟ مىخواهند آن اشخاصى كه از اول مخالف با ما بودند مأيوس كنند؟ آنها از اول مخالف بودند و حالا هم هستند و خواهند بود. خواهند اين جوانى كه براى شهادت دارد مىرود توى ميدان، اين را مأيوسش كنند؟ اين نمىشود. اين يك تحولى درش پيدا شدهاست كه نمىشود. مىخواهند ارتش ما را مأيوس كنند؟ ارتش ما الان
يك تحولى پيدا كرده است كه به اين حرفها مأيوس نمىشود. ملت و عموم ملت به استثناى اين يك عده بدبخت كه در خارج و داخل نشستهاند و نغمهسرايى مىكنند يا عزادارى مىكنند، اينها مىخواهند كى را مأيوس كنند؟ اينها چه كارى مىخواهند بكنند؟ يكدفعه انسان مىبيند كه يك صدا از مصر بلند مىشود، از سودان بلند مىشود، نمىدانم از اردن بلند مىشود، از عراق بلند مىشود، از آمريكا بلند مىشود، از فرانسه بلند مىشود، از ايران هم بلند مىشود، يك صداست، انسان مىفهمد يك حلقوم است دارد اين حرفها را مىزند. اينهايى كه اهل خود ايران هستند و رفتند بيرون، اينها با ملت خوب هستند؟ مىخواهند صلاح ملت رابينند؟ آن كه با عراق مىسازد، صلاح ملت را مىبيند؟ آن كه با آمريكا دوست است، صلاح ملت ما را مىخواهد؟ خوب! ما مىدانيم اين جورى نيست اينها اصلاح كنند خودشان را، آن كه مىتواند خودش را اصلاح كند، اين قدر خباثت به خرج ندهد، اصلاح كند خودش را، يك قدر توجه كند به مسائل، توجه كند به حقايق اسلام، ببيند كه پيغمبر در وقتى كه مبعوث شد يك نفر آدم، مخالفش همه با پافشارى و استقامت كارش را راه انداخت. ملت ما كه نمىترسند. شما چند نفر نشستهايد آن جاترسيد، هى القاء ترس مىكنيد، القاء رعب مىكنيد. كسانى كه هيچ دخالت در هيچ چيز نداشتند، كسانى كه آن روزى كه انقلاب پيروز شد دنبال اين بودند كه براى خلاف انقلاب اسلحه جمع كنند، براى شكست انقلاب، آنهايى كه نشستهاند و روابطشان را با آمريكا محكم كردهاند و از اول بود و حالا هم هست و خواهد بود اينها توجه به اين ندارند كه با اين اراجيفى كه اينها دارند اين ملت تغيير نمىكند.
ما عالمگيرى نمىخواهيم بكنيم كه شما ما را مىترسانيد كه نمىشود عالم را گرفت. ما مىخواهيم به درد مسلمانها برسيم، توانستيم به دردشان برسيم، توانستيم نتوانستيم، اجرش را داريم. ما مىخواهيم به درد ملت عراق برسيم. اين ملت عراق مظلوم كه دارد خرد مىشود زيرپاى اين ظالم و ظالمها، ما مىخواهيم به درد اينها برسيم، مسلمان نبايد به درد مسلمان برسد؟ اسلام حدود دارد؟ ما درد اينها را خواهيم ببينيم چى است. اينها فرياديا للمسلمين دارند مىزنند، ما جواب بايد بدهيم. ملت عراق دارد خرد مىشود زير پاى اين خبيث. ما پيش خدا جواب بايد بدهيم. ما دفاع داريم مىكنيم از حق اسلام، ما دفاع داريم مىكنيم از حق مسلمين. ما جنگ نمىخواهيم بكنيم، از اول هم جنگ نداشتيم، ما بادى جنگ نبوديم، ما بعد از اين كه بهمان حمله كردند، دفاع كرديم، حالا هم در حال دفاع هستيم. دفاع معنايش اين نيست كه تا آن گفت كه يا الله! دستت را بده من با هم صلح بكنيم، ما رها كنيم، اين حرف غلطى است. مايى كه مىدانيم ماهيت حيوان درنده چى است، ما به واسطه اين كه او مىگويد كه بيايد صلح كنيم، بياييم صلح كنيم، چه جور، با چى صلح كنيم؟ با كى صلح كنيم؟ ملت عراق صلح كنند، ما صلح مىكنيم ملت عراق بگويند كه ما كارى نداريد با ماما كارى ديگر صدام را مىخواهيم. اما واقعيت ملت عراق را ببينيد، چه خبر است در عراق.
صدام پا بر روى اسلام گذاشته و ما دفاع از اسلام مىكنيم
عراقى كه بيند كه عايله يك انسان بزرگ را، يك روحانى بزرگ را آن طور مىكشند و هر روز دارند مردم شريف عراق را آن طور مىكشند، اين عراق فريادش به يا للمسلمين بلند نيست؟ شما مسلمانها نبايد از اين مردم بىدفاع، دفاع بكنيد؟ شما اسلام شناسان نبايد از دفاع از حق مسلمين بكنيد؟ ديوار دور اسلام مىكشيد؟ ما در اقصى بلاد دنيا اگر يك كسى بهمان بگويد كهيا للمسلمين، ما مؤظفيم كه به درد آنها برسيم، هر قدرى توانيم. ما نمىگوييم كه ما مىتوانيم همه جا چه بكنيم، ما آن قدرى كهتوانيم دفاع از حق مسلمين مىكنيم. مسلمين معنايش نيست ايرانى، مسلمين. كسى كه يك مسلمى فرياد زد كه به داد ما برسيد و نرود سراغش، فكر او نباشد، اين مسلم نيست، اين انحراف است، ملتفت نيستيد شماها، اين انحراف است از اسلام، اين بىتوجهى است به مقاصد اسلام. اسلام براى ايران نيامده، اسلام براى عالم آمده. بعثت، براى همه است و همه بايد تابع باشند.
و من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى ما را بيدار كند و افراد ملت ما را بيدار كند. آنهايى كه در خواب هستند، آنهايى كه باز هم خواب مىبينند، آنهايى كه خواب آمريكا را مىبينند خدا بيدارشان كند، توجه بهشان بدهد كه يك ملت ضعيف را، يك ملتى كه حالا خواهد بيرون بيايد از اين ضعف، حالا مىخواهد قدرت خودش را به عالم نشان بدهد كه ما زير بار نمىرويم، همين قدر، ما نمىخواهيم كه برويم جايى را بگيريم، ما زير بار نمىرويم. ما دفاع از اسلام مىكنيم. صدام پا روى اسلام گذاشته، ما از او دفاع مىخواهيم بكنيم، دفاع از اسلام مىخواهيم بكنيم! صدام يك حكم از احكام اسلام را قبول ندارد، يك حكم از احكام اسلام را قبول ندارد. ما دفاع مىخواهيم بكنيم از اين. صدام دارد ظلم مىكند به ملت خودش، به ملتى كه مسلمان هستند و از ما مىخواهند كه ما هم از آنها دفاع بكنيم، دفاع خواهيم بكنيم از آنها. ما هجمه نداريم، ما الان هم در حال دفاع هستيم. شما مىگوييد كه ما با يك كسى كه خرد كرده است مسلمين را و به اسلام هيچ اعتقاد ندارد و هر روز زورش برسد اسلام را زيرپا مىمالد و منهدم مىكند، ما با او بنشينيم و دست دوستى بدهيم و بعد هم بگوييم كه سلمكم الله! اين چه منطقى است؟ منطق اسلام اين است؟! شما اسلامشناسها اين را منطق اسلام مىدانيد؟! خداوند اصلاحتان كند انشاءالله.
من اميدوارم كه ملت ما توجه پيدا بكند كه امروز شياطين با صورتهاى مختلف از خارج و داخل، با صورتهاى مختلف افتادهاند براى تضعيف روحيه شما. و خدا با شماست، خدا قدرت دارد كه همه چيز را اصلاح كند و درست كند و او با شماست. و ما پافشارى تا آخر داريم و جوانهاى ما و ارتش ما و سپاه و بسيج ما و همه و همه ايران به استثناى يك عده معدودى كه خداوند اصلاحشان كند همه در اين متفقند كه بايد ما در صحنه باشيم، دفاع كنيم از حقوق مسلمين. خداوند همه شما را انشاء الله از فيض اين روز مبارك بهرهمند كند و همه ما را تابع اين وجود مقدس كند.
والسلام عليكم و رحمةالله