پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:28 AM
2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):27-42. |
مفهوم پردازي آميخته بازاريابي در بنگاه هاي صنايع غذايي كوچک و متوسط ايراني |
گلابي اميرمحمد,خدادادحسيني سيدحميد*,رضواني مهران,يدالهي فارسي جهانگير |
* دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس |
با مروري بر يافته هاي پيشين با اين مساله اصلي مواجه هستيم که بنگاه هاي کوچک و متوسط از چه الگو يا شيوه هايي به منظور سازماندهي عناصر آميخته بازاريابي خود بهره مي گيرند؟ از اينرو هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشي نوپردازانه و ايجاد همگرايي موثر بين دو حوزه بازاريابي و الزامات بنگاه هاي کوچک و متوسط به تبيين چگونگي و چيستي آميخته بازاريابي و اجزاي سازنده را در بنگاه هاي کوچک و متوسط تشريح کند. در اين بررسي دو گونه نوآوري صورت گرفته است؛ يکي مشارکت نظري و توسعه مرزهاي دانش بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط و ديگري مشارکت عملي و الگوشناسي فعاليت هاي بازاريابي فعالان اين قبيل بنگاه ها با بهره گيري از رويکرد کيفي و راهبرد پژوهش موردي اکتشافي مرکب. نتايج بررسي نشان داد که مولفه هاي آميخته بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط شامل 5 عنصر اصلي (فرد (مدير/ مالک)، محصول، قيمت، مکان، ترفيع) و 49 جز تشکيل دهنده است که عنصر اول در روند اجراي مطالعه به عنوان يک عنصر جديد استخراج و به موارد متداول اضافه شد. البته محتواي ساير عناصر نيز متفاوت از عناصر مرسوم است. در ضمن اين فرضيه تقويت شد که آميخته بازاريابي در بنگاه هاي کوچک و متوسط در بنگاه هاي مورد بررسي متفاوت با آميخته بازاريابي مرسوم و شامل پنج عنصر شخص، قيمت، مکان، ترفيع و محصول است. |
كليد واژه: مفهوم پردازي، آميخته بازاريابي، بنگاه هاي کوچک و متوسط، پژوهش موردي |
نسخه قابل چاپ |