پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:27 AM
5 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):81-96. |
تبيين الگوي قصد پذيرش نوآوري در تعامل عناصر بازار و ادراکات پذيرندگان نوآوري |
جزني نسرين,باقري سيدمحمد*,حاجي كريمي عباسعلي,عالم تبريز اكبر |
* دانشگاه پيام نور |
هدف اصلي اين رساله، شناسايي و الگوسازي عوامل فني، اجتماعي، فردي و رابطه اي موثر بر ادراکات و قصد پذيرندگان نوآوري در صنعت محصولات الکترونيکي است. اين تحقيق از نظر هدف، کاربردي است و از نظر نحوه گردآوري داده ها، تحقيقي توصيفي- پيمايشي محسوب مي شود. نمونه آماري اين تحقيق شامل 373 پذيرنده بالقوه محصولات الکترونيکي در سطح شهر تهران هستند که پرسشنامه تحقيق به صورت تصادفي با نسبت توزيع متناسب با جمعيت مناطق تهران در ميان اين افراد توزيع و جمع آوري شد. اصلي ترين روش تجزيه و تحليل داده ها، ماتريس کواريانس با رويکرد تحليل مسير است. نتايج اين تحقيق نشان داد که از ميان ويژگي هاي محصول جديد، متغيرهاي قابليت استفاده و مزيت نسبي بر ارزش ادراک شده و همچنين متغير پيچيدگي بر مخاطره ادراک شده تاثير مستقيم دارد. از ميان ابعاد کيفيت رابطه نيز تنها اعتماد عام بر ارزش ادراک شده و قصد پذيرش افراد تاثير دارد و رضايت اثر معکوسي بر مخاطره ادراک شده دارد. از ميان متغيرهاي شناختي نيز تاثير کنترل رفتاري و درگيري ذهني پذيرندگان بر قصد پذيرش نوآوري تاييد نشد، اما مشخص شد نوجويي محصول- محور بر ارزش ادراک شده و قصد پذيرش افراد موثر است. در نهايت اينکه، مخاطره ادراک شده تاثير کمتري نسبت به ارزش ادراک شده بر قصد پذيرش افراد دارد. |
كليد واژه: قصد، شبکه اجتماعي، ارزش ادراک شده، مخاطره ادراک شده، نوجويي، کنترل رفتاري |
نسخه قابل چاپ |