پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:26 AM
2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):27-40. |
عوامل موثر بر قصد تعويض خودرو توسط مصرف کنندگان: کاربرد نظريه عمل سنجيده شده |
رنجبريان بهرام,فتحي سعيد,كمالي عبدالنبي* |
صنعت خودرو نيرو محرکه اقتصاد بيشتر کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه محسوب مي شود. پژوهش حاضر براي بررسي عوامل موثر بر قصد تعويض خودرو انجام شده است. در اين پژوهش از نظريه عمل سنجيده شده براي اندازه گيري قصد تعويض مصرف کننده استفاده شده است که نگرش مصرف کننده نسبت به عمل و هنجارهاي ذهني به عنوان عوامل تاثيرگذار بر قصد تعويض مصرف کننده را مد نظر قرار مي دهد و همچنين درگيري ذهني مصرف کننده به طبقه محصول و ميزان توجه او به اطلاعات مقايسه اي اجتماعي به الگو اضافه شده که قصد بازخريد مصرف کننده را اندازه گيري مي کند. روش تحقيق مورد استفاده توصيفي است. جامعه آماري 482 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان است که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 86 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه بوده که پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ 0.751 محاسبه شد. نتايج نشان داد، موثرترين عامل در قصد تعويض خودرو در جامعه مورد مطالعه، هنجار ذهني است. |
كليد واژه: نگرش، قصد تعويض، درگيري ذهني، نظريه عمل سنجيده شده |
نسخه قابل چاپ |