پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:16 AM
: چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1388; 9(33):67-84. |
تاثير رويکرد مبادله رهبر- پيرو بر رضايت شغلي کارکنان شعبه هاي تامين اجتماعي تهران |
رسولي رضا,شهائي بهنام* |
* دانشگاه پيام نور، مرکز تهران |
يکي از عوامل موثر بر رضايت کارکنان، رابطه آنان با مدير مستقيم شان است. رويکرد مبادله رهبر- پيرو بر رابطه مبادله اي منحصر به فرد ميان مدير و کارمند تاکيد داشته و مخالف قضيه استفاده از يك سبک خاص براي تمامي کارکنان است. رابطه مبادله اي ميان مدير و کارمند مي تواند خوب و باکيفيت و يا ضعيف و کم کيفيت باشد. براين اساس، تحقيق کمي حاضر در ميان 182 کارمند شعب تامين اجتماعي تهران دريافت که رابطه مبادله اي خوب ميان مدير و کارمند، موجب افزايش رضايت دروني، بيروني و عمومي کارکنان مي شود. از طرفي، نتايج نشان داد که رابطه مبادله اي ضعيف صرفا بر رضايت بيروني کارمند تاثير معناداري دارد. لذا حتي با اينکه رابطه مبادله اي مدير و کارمند ضعيف است، ساير عوامل موثر بر نيازهاي بيروني ممکن است به حدي قوي باشند که رابطه مبادله اي ضعيف ميان مدير و کارمند نتواند رضايت شغلي را تحت الشعاع خود قرار دهد. |
كليد واژه: رهبري، مبادله رهبر- پيرو، رضايتمندي، شعب تامين اجتماعي |
نسخه قابل چاپ |