پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:57 AM
6 : رويكردهاي نوين آموزشي بهار و تابستان 1389; 5(1 (پياپي 11)):131-145. |
اعتباريابي آزمون هاي طبقه بندي استعدادهاي فلانگان در بين دانشجويان در دانشگاه هاي تهران و اصفهان |
عريضي حميدرضا*,صلاحيان افشين |
* گروه روانشناسي، دانشگاه اصفهان |
پژوهش حاضر به منظور اعتباريابي آزمونهاي طبقه بندي استعدادهاي فلانگان (FACT) انجام گرفت. انتخاب بهترين کارکنان در سازمان، مساله اي است که مديران و کارکنان بخش گزينش پيوسته با آن مواجه اند. بنابراين، براي حل مساله فوق پژوهشگران اين مجموعه آزمونها را که با توجه به پيشينه پژوهشي داراي اعتبار پيش بين بالايي در مشاغل مختلف بوده اند، اعتباريابي کردند. اين آزمون ها شامل چهار دسته آزمون هاي رواني حرکتي، فضايي ديداري، توانايي خاص و توانايي شناختي عمومي است. براي رسيدن به هدف فوق، در مرحله اول پژوهش 272 نفر و در مرحله دوم 185 نفر از دانشجويان رشته هنر دانشگاههاي تهران و اصفهان با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. اعتبار ملاکي آزمون در دو مرحله که در مرحله اول اعتبار همزمان مجموعه آزمونها در دو ترم پاييز و بهار و در مرحله دوم اعتبار پيش بين آزمونها در دو ترم پاييز و بهار از طريق ضرايب همبستگي ساده و رگرسيون گام به گام محاسبه شد. همچنين ضرايب همبستگي ساده براي مقايسه اعتبار همزمان و اعتبار پيش بين و معناداري تفاوت آنها به Z فيشر تبديل و مقايسه شدند. اکثر ضرايب همبستگي ساده بين آزمونهاي طبقه بندي استعداد فلانگان و متغير ملاک (معدل) در هر دو مرحله معنادار بودند، يعني آزمونهاي طبقه بندي استعداد فلانگان از اعتبار ملاکي خوبي برخورداربوده است. همچنين، با مقايسه اعتبار همزمان و اعتبار پيش بين، تفويض اعتبار پيش بين بر اعتبار همزمان در پيش بيني ملاک تاييد شد. با توجه به ضرايب اعتبار پيش بين بالاي اين آزمونها به سازمانها، اين مجموعه آزمون براي گزينش کارکنان و پيش بيني موفقيت آنها در مشاغل مختلف پيشنهاد مي شود. |
كليد واژه: آزمونهاي طبقه بندي استعداد فلانگان، اعتبار پيش بين، اعتبارهمزمان |
نسخه قابل چاپ |