0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:35 PM

 1 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):1-12.
 
بررسي يك آگهي تلويزيوني از منظر مطالعات فرهنگي
 
پاينده حسين*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

در سال هاي اخير، پيدايش «مطالعات فرهنگي» تاثيري همه جانبه در پژوهش هاي مربوط به علوم انساني باقي گذاشته است، چندان كه مي توان مدعي شد اين روش شناسي نو حتي ادراك ما از موضوع تحقيقات علوم انساني را نيز دگرگون كرده است. پژوهشگران مطالعات فرهنگي با از ميان برداشتن مرزهاي معهود ميان هنر نخبه گرا و هنر عامه پسند، عرصه هاي جديدي را كه تا پيش از اين جزو حيطه كار محققان علوم انساني محسوب نمي گرديد در كار خود ملحوظ كرده اند. يكي از مهم ترين اين حوزه ها، آگهي هاي تجاري است. در پس ظاهر «خنثي» و «معصوم» آگهي هاي تجاري تلويزيون، رفتارهايي گفتماني به نمايش در مي آيند كه حكم تعريفي تلويحي از واقعيت اجتماعي را دارند و در نهايت نحوه فاعليت ذهن (سوبژكتيويته) ما را تعيين مي كنند. در مقاله حاضر، يك آگهي نمونه از مجموعه آگهي هايي كه از تلويزيون ايران پخش مي شوند (مربوط به ماشين لباسشويي حاير) با اتخاذ رهيافت ميان رشته اي مطالعات فرهنگي و با هدف پرتوافشاني بر سازوكارهايي برساخته شدن هويت جنسيتي زنانه در فرهنگ معاصر ايراني، تحليل مي شود. به اين منظور، ايماژهاي زن در اين آگهي از منظري فمينيستي و نيز با استناد به برخي مفاهيم روانكاوانه و جامعه شناسانه و نشانه شناسانه بررسي مي شوند. بخش پاياني اين نوشتار، به جمع بندي بحث در خصوص مطالعات فرهنگي اختصاص دارد.

 
كليد واژه: مطالعات فرهنگي، آگهي هاي تجاري، فمينيسم، روانكاوي، جامعه شناسي، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها