پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 7:00 PM
12 : كتابداري و اطلاع رساني تابستان 1386; 10(2 (مسلسل 38)):241-258. |
بررسي ميزان اثربخشي عناصر ابرداده اي بر رتبه بندي صفحات وب توسط موتورهاي کاوش عمومي |
شريف عاطفه* |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان اثربخشي عناصر ابرداده اي بر رتبه بندي صفحات وب توسط سه موتور کاوش عمومي «گوگل»، «ياهو»، و «ام اس ان» انجام پذيرفت. اثربخشي پنج عنصر ابرداده اي نشانه عنوان زبان «اچ. تي. ام. ال»، ابرنشانه هاي کليد واژه ها و توصيف زبان «اچ. تي. ام. ال»، ابرداده هاي عنوان و موضوع از قالب ابرداده اي «دابلين کور» که بر بازنمون موضوعي صفحات وب متمرکزند، با روش تجربي آزموده شد. 84 صفحه وب در گروه هاي گواه و آزمون به عنوان جامعه مورد مطالعه تحت دامنه فرعي http://metadata.irandoc.ac.ir منتشر شد. از ميان موتورهاي کاوش انتخابي، دو موتور کاوش ياهو و گوگل، صفحات را نمايه سازي کردند. کليد واژه هاي منحصر به فرد و تکرار شونده که در مرحله طراحي در قالب عناصر ابرداده اي به صفحات گروه آزمون افزوده شده بود، بررسي شد و ميزان معني داري تفاوت رتبه صفحات دو گروه با استفاده از آزمون غيرپارامتري «يو. من. وايتني» محاسبه گرديد. نتايج، نشانگر اثربخشي دو عنصر «عنوان» و «توصيف زبان اچ. تي. ام. ال» در هر دو موتور کاوش مورد مطالعه است. کليد واژه هاي منحصر به فرد در ابرنشانه کليد واژه هاي «اچ. تي. ام. ال» و ابرداده موضوع دابلين کور به بهبود رتبه صفحات در ياهو انجاميد. در حالي که تکرار کليد واژه ها در بخش سرآيند صفحه وب، باعث بهبود رتبه در موتور کاوش ياهو شد، گوگل عملکردي معکوس داشت. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |