پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:49 PM
6 : كتابداري و اطلاع رساني پاييز 1387; 11(3 (مسلسل 43)):117-138. |
ارزيابي خدمات مرجع الکترونيکي در وب سايت کتابخانه هاي دانشگاهي دولتي شهر تهران (گزارشي از پيشرفت کار يک طرح پژوهشي) |
سبزي پور مجيد*,فدايي غلام رضا |
* دانشگاه تهران |
در اين مقاله ابتدا با بررسي عناصر و ويژگيهاي خدمات مرجع الکترونيکي در وب سايت کتابخانه هاي دانشگاه هاي برتر دنيا، سياهه ارزيابي از عناصر خدمات مرجع الکترونيکي براي وب سايت کتابخانه دانشگاهي تهيه مي شود؛ سپس بر اساس اين سياهه ارزيابي، وضعيت کنوني وب سايت کتابخانه هاي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران، از نظر عناصر، ويژگيها و خدمات مرجع الکترونيکي بررسي مي گردد. بر اساس نتايج به دست آمده از مرحله اول پژوهش، عناصر و ويژگيهاي خدمات مرجع، به هشت گروه عمده تقسيم مي شود. نتايج مرحله دوم، نشان مي دهد وب سايتها در زمينه خدمات ناوبري و خدمات مشارکتي، بهترين عملگرد را داشته اند؛ بدين تربيب که در خدمات ناوبري،90% و در خدمات مشارکتي،%85 آنها اين خدمات را ارايه کرده اند. از سوي ديگر، در زمينه ارايه خدمات از طريق تراکنش همزمان، ضعيف ترين عملکرد را داشته اند؛ به گونه اي که متاسفانه تنها %10 وب سايتها اين خدمات را ارايه کرده اند. |
كليد واژه: خدمات مرجع الکترونيکي، وب سايت کتابخانه دانشگاهي |
نسخه قابل چاپ |