پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:43 PM
3 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):29-64. |
ارزيابي تطبيقي اثربخشي توليدات و خدمات در مراکز ملي اطلاعات علمي ايران |
نوروزي چاكلي عبدالرضا,دياني محمدحسين |
سنجش اثربخشي توليدات و خدمات، همواره يکي از موثرترين روشهاي شناسايي ميزان موفقيت هر سازمان در دستيابي به هدفها و ماموريتهاي خود به شمار مي رود. نتايج تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد استفاده از «روش مبتني بر نظرسنجي از گروه هاي ذي نفع» که به «روش مبتني بر شاخصهاي اساسي» نيز شهرت دارد، به دليل اين که چند گروه را مورد توجه قرار مي دهد، موثرترين روش سنجش اثربخشي خدمات هر سازمان و بخصوص سازمانهاي غيرانتفاعي به شمار مي رود. از اين رو، در پژوهش حاضر با همين رويکرد به سنجش اثربخشي توليدات و خدمات چند مورد از مهم ترين مراکز ملي اطلاعات علمي پرداخته مي شود که براي اجراي آن از روش «تحقيق موردي» و از نوع «چند موردي» استفاده شده است. در راستاي اجراي تحقيق «چند موردي» حاضر، از روشهاي «پيمايشي»، «تاريخي» و «کتابخانه اي» نيز استفاده شده است. با توجه به اينکه در «تحقيقات چند موردي»، امکان استفاده همزمان از اطلاعات کمي و کيفي وجود دارد، در تحقيق حاضر نيز هر دو نوع اطلاعات مذکور مورد استفاده قرار گرفت. از طرفي، براي تجزيه و تحليل و تطبيق يافته ها، از «روش تطبيقي» استفاده شد. نتايج هر دو نوع يافته هاي کيفي و کمي تحقيق نشان مي دهد که در بين مراکز ملي اطلاعات علمي مورد مطالعه، توليدات و خدمات «کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز» بيشترين اثربخشي و توليدات و خدمات «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران» کمترين اثربخشي را داشته اند. |
كليد واژه: مراکز ملي اطلاعات ايران، کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران، دفتر فناوري اطلاعات و شبکه علمي کشور، مرکز منطقه اي علوم و تکنولوژي، اثربخشي توليدات و خدمات |
نسخه قابل چاپ |