پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 1:27 PM
5 : علوم انساني الزهرا پاييز 1381; 12(43):112-140. |
اسماعيليان نزاري و اعاده شريعت |
شرفي محبوبه* |
* دانشگاه آزاد اسلامي |
فعاليت اسماعيليان نزاري در ايران با قيام حسن صباح و فتح الموت آغاز گرديد. در زمان حسن بن محمّد معروف به حسن علي ذكره السلام (چهارمين امام نزاري) با اعلام نظريه قيامت از سوي او تحولي بزرگ در عقايد و تاريخ اسماعيليه بوجود آورد. او با ارائه اين نظريه اعلام نمود قيامت آغاز و شريعت باطل شده است. او معتقد بود زمان مرزي ندارد و رستاخيز را بايد از راه تفكر بر اساس مشاهده دريافت كرد و از آنجا كه بار طاعت ها در بهشت از دوش مردم برداشته ميشود عمل به فرايض ديگر الزامي ندارد. حسن دوّم يك سال و نيم پس از عيد قيامت به قتل رسيد. پس از او نورالدين محمّد دوّم و پس از وي حسن سوّم مشهور به جلال الدين حسن نومسلمان جانشين وي گرديد. او با خطا دانستن انديشه هاي پدر به افكار عقايد آباء و اجداد خويش پرداخت و با پشت كردن به اعتقادات اسماعيلي به مذهب تسنن درآمد. در اين مقاله بر آنيم علل و انگيزه ها و چگونگي اين اقدام را از سوي جلال الدين حسن نومسلمان و تحولات جامعه اسماعيلي در زمان جانشين وي علاء الدين محمّد مورد بررسي قرار دهيم.
|
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |