پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
شنبه 2 اردیبهشت 1391 9:17 AM
6 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) زمستان 1389; 46 (دوره جديد)(4 (پياپي 8)):107-136. |
مواجهه محقق کرکي با استقرار حاکميت صفوي در عصر شاه اسماعيل اول (907-930 ه.ق) |
رنجبر محمدعلي,مشكوريان محمدتقي |
حکومت صفوي صحنه نخستين و فراگيرترين تجربه تعامل رهبري ديني با نهاد سياسي در دوران رسميت تشيع در ايران بود. در آن زمان، به ويژه در ايام استقرار حکومت صفوي (دوران شاه اسماعيل 907-930 ه.ق)، از سويي نخستين مباني رفتار نهاد سياسي در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي با توضيح و تبيين رهبر ديني شکل گرفت و از سوي ديگر، موجب بروز تفاوت نگرش ها در ميان عالمان ديني شد که تاليف رساله هاي جدلي را در پي داشت. در اين مقاله به زندگي و نحوه رفتار عملي و نظري محقق کرکي به عنوان يکي از موثرترين فقيهان سده دهم هجري در مواجهه با حکومت صفوي در دوره شاه اسماعيل اول توجه شده است. حضور و مشارکت پررنگ کرکي در مسايل اوايل حکومت شاه تهماسب (930-984 ه.ق) کمتر فرصت نگاه انتقادي به جايگاه او در دوره اسماعيل اول را داده است؛ جايگاهي که به لحاظ نظري با تاليف رساله در مباحث خراج، نماز جمعه و نظريه نيابت شکل گرفت و در مواردي عالماني ديني چون شيخ ابراهيم قطيفي و ميرجمال الدين استرآبادي آن را به چالش کشيدند. بررسي محتوايي اين رسايل به همراه اطلاعات ساير منابع در راستاي تبيين رفتارها و پيوندهاي او با جامعه و حکومت صفوي و به ويژه سياست هاي مذهبي هدف اين بررسي است. |
كليد واژه: محقق کرکي، اسماعيل صفوي، ابراهيم قطيفي، سياست مذهبي، خراج |
نسخه قابل چاپ |