پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:08 PM
1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):839-854. |
|
رابطه يکپارچگي بينايي- حرکتي با دست نويسي در دانش آموزان کم توان ذهني |
|
هداوندخاني فاطمه*,بهرامي هادي,بهنيا فاطمه,فرهبد مژگان,صالحي مسعود |
|
|
هدف: هدف از اين پژوهش بررسي ارتباط دست نويسي با يکپارچگي بينايي- حرکتي در دانش آموزان کم توان ذهني است.
روش: در اين پژوهش که از نوع مطالعات همبستگي است، از 157 دانش آموز کم توان ذهني دختر و پسر که در سال تحصيلي 85-1384 در پايه هاي اول تا پنجم مدارس استثنايي شهر ري مشغول به تحصيل بودند 126 دانش آموز کم توان ذهني (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سني 9 تا 19 سال شرکت کردند. براي همه دانش آموزان چک ليست دست نويسي محقق ساخته و نيز آزمون يکپارچگي بينايي- حرکتي بيري اجرا شد.
يافته ها: آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که يکپارچگي بينايي- حرکتي با دست نويسي (r=0.472 و p<0.0001رابطه مثبت) دارد. شايع ترين مشکل دست نويسي در دانش آموزان کم توان ذهني جدا نويسي با 82 درصد و کم اهميت ترين مشکل دست نويسي آنان، فاصله گذاري بين کلمات و حروف با 34.9 درصد بود.
نتيجه گيري: نتايج اين تحقق نشان مي دهد که به دليل وجود رابطه بين يکپارچگي بينايي- حرکتي و دست نويسي در موارد ايجاد مشکلات دست نويسي در دانش آموزان کم توان ذهني، متخصصان مي توانند به ارزيابي يکپارچگي بينايي- حرکتي بپردازند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|