0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:07 PM

 1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1386; 7(1 (پياپي 23)):1-18.
 
تاثير آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهاي اجتماعي دانش‏ آموزان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي
 
به پژوه احمد*,غباري بناب باقر,علي زاده حميد,همتي علم دارلو قربان
 
* دانشگاه تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بعد از تقاطع چمران، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي انجام شده است.
روش: اين پژوهش به شيوه نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان پسر دبستاني شاغل به تحصيل در شهر تهران، در سال تحصيلي 83-1382 تشکيل مي داد. نمونه هاي پژوهش 20 نفر از دانش آموزان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي بودند که به شيوه در دسترس از يک دبستان واقع در آموزش و پرورش منطقه 6 تهران انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و کنترل تقسيم شدند. از هر دو گروه، پيش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروه آزمايشي به مدت يک ماه تحت آموزش فنون کنترل خود قرار گرفت. براي تحليل داده ها از روش اندازه گيري مکرر استفاده شد.
يافته ها: نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش فنون کنترل خود، مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي را به طور معناداري افزايش مي دهد و بعد از يک ماه پيگيري نيز آشکار شد که نتايج به دست آمده پايدار مانده اند.
نتيجه گيري: از يافته هاي به دست آمده مي توان نتيجه گيري کرد که آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهاي اجتماعي تاثير مثبتي داشته است.

 
كليد واژه: فنون ‏کنترل خود، مهارتهاي اجتماعي، اختلال کاستي‏ توجه و بيش ‏فعالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها