0

بانک مقالات حقوق

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات حقوق
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  4:27 PM

 6 : مدرس علوم انساني پاييز 1380; 5(3 (پياپي 20)):71-85.
 
ديدگاه مفسران در حقيقي يا تخيلي بودن داستانهاي قرآن كريم
 
غروي ناييني نهله,فروزانفر عبداله
 
 
 

يکي از شيوه هاي بياني قرآن کريم براي تبيين حقايق و مطالب فراتر از درک محدود بشري، به کار بردن تمثيل و تشبيه است تا انسانهاي مخاطب در نسلهاي مختلف، آن را درست شناخته و درک کنند؛ چنانکه مي فرمايد: "وَ تِلکَ الامثالُ نَضرِبها لِلنّاس ِلَعَلَّهُم يَتَفَکَّرُون" اين مثالها را براي مردم مي زنيم؛ باشد که بينديشند. در جاي ديگر مي فرمايد: "وَ لقد ضَربنا لِلنَّاس ِ فِي هذا القرآن ِ مِن کُلِّ مَثلٍ ... " و به راستي در اين قرآن براي مردم هرگونه مثلي آورديم.
برخورد مفسران در حقيقي بودن يا سمبليک بودن قصه هاي قرآني و زبان تمثيلي قرآن، متفاوت است؛ برخي، داستانهايي از قرآن را فقط سمبليک دانسته و واقعيت آن را انکار کرده اند، در حالي که گروهي ديگر، کلام و بيان قرآن را واقعيت مي دانند. اين مقاله به بيان ديدگاههاي مفسران در اين زمينه پرداخته و تعابير ايشان در واقعي يا تخيلي بودن برخي از داستانهاي قرآني را مورد بحث قرار داده و بر اين اساس به بررسي داستان آدم و فرزندانش پرداخته است .

 
كليد واژه: داستان، سمبليك، واقعي، تخيلي، حقيقي.
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها