0

بانک مقالات جغرافیا

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات جغرافیا
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  11:16 AM

 
الگوهاي فضايي حوادث ترافيک درون شهري در رشت
 
عظيمي نورالدين*,فاروقي محمدرضا
 
* گروه شهرسازي، دانشگاه گيلان
 
 

گسترش شهرنشيني، استفاده روزافزون از اتومبيل شخصي و محدوديت توسعه شبکه هاي ارتباطي بر مشکل ازدحام ترافيکي به ويژه در شهرهاي بزرگ کشور افزوده است. از تبعات چنين وضعيتي، حوادث زياد رانندگي و خسارت هاي ناشي از آن مي باشد. مقاله حاضر کوشش مي کند الگوي توزيع فضايي حوادث ترافيکي و دلايل احتمالي آن را در شهر رشت که از بالاترين آمار حوادث رانندگي در ايران برخوردار است، بررسي نمايد. بخش عمده داده هاي مورد استفاده مبتني بر آمار حوادث رانندگي درون شهري رشت در سال 1385 مي باشد. نتايج تحقيق نشان مي دهد که مسير کمربندي و خيابان هاي اصلي منشعب از مرکز شهر در مقايسه با خيابان هاي کوتاه تر و واقع در محدوده بين مرکز و پيرامون شهر مقادير حوادث رانندگي بيشتري دارند. در عين حال فرم و موقعيت تقاطع ها با ميزان حوادث ترافيکي آن ها در رابطه مي باشد و تقاطع هاي به شکل فلکه به ويژه در امتداد مسير کمربندي نسبت به تقاطع هاي چهار راه و يا سه راه در قسمت هاي ديگر شهر حوادث ترافيکي بيشتري دارند. اين در حالي است که تمرکز فعاليت هاي تجاري، خدماتي و اداري مهم در محدوده مرکزي شهر با مقادير بالاي حوادث ترافيکي در خيابان هاي مهم و منشعب از مرکز مرتبط مي باشد. بنابراين حذف ترافيک ترانزيت از داخل شهر، تقويت سيستم حمل و نقل عمومي، اصلاح فرم، غيرهمسطح کردن تقاطع هاي مهم و بهبود کيفيت معابر موجود به منظور عبور حجم بيشتر ترافيک از مواردي هستند که بايستي در کاهش حوادث ترافيک شهري مورد توجه قرار گيرند.

 
كليد واژه: حوادث ترافيکي، توزيع فضايي، تقاطع، شبکه معابر، شهر رشت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها