0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391  8:10 PM

 2 : مجله جامعه شناسي ايران بهار 1386; 8(1):52-75.
 
تاثير ارتباطات علمي بر توليد دانش
 
محمدي اكرم*
 
 
 

جامعه شناسان علم بر اهميت ارتباطات به عنوان سازوکار اصلي تکوين و توليد علم تاکيد کرده اند و پيشرفت علم را بازتابي از نظام ارتباطي آن مي دانند. ارتباطات علمي در درون سازمان هاي آموزشي و پژوهشي و نيز فراتر از مرزهاي نهادهاي مزبور، همواره يکي از عوامل تاثيرگذار بر توليد و گسترش دانش بوده است. اين ارتباطات زمينه ايجاد انسجام و هماهنگي در جامعه علمي، تعامل بين ديدگاه ها ترکيب ايده ها و ايجاد نظريه هاي جديد، گسترش رويکردهاي بين رشته اي و ايجاد رشته هاي جديد دانش، برقراري روابط بين نهادي در علم و کاربرد نتايج علم در صنعت و تکنولوژي و در نتيجه تحول ساختاري نهاد علم و بازسازي مداوم سيستم هاي بنيادي دانش را فراهم مي آورند.
پژوهش حاضر با توجه به اهميت مقوله مزبور، انواع ارتباطات علمي درون نهادي و فرانهادي را در بين اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و تاثير آن ها را بر ميزان توليد علمي آنان بررسي مي کند. چهارچوب نظري اين پژوهش با کاربرد رويکردهاي کارکردي، انتقادي، ساختاري و نظريه پويايي پيچيده و بازتابي ارتباطات علمي فراهم آمده است. نمونه آماري پژوهش 250 نفر از اساتيد رشته هاي فيزيک و شيمي را در بر مي گيرد. داده ها و اطلاعات با استفاده از روش پيمايشي و کاربرد تکنيک پرسشنامه جمع آوري شده اند. نتايج پژوهش بيانگر آن است که ميزان و نوع ارتباطات عملي اساتيد و ميزان استفاده آن ها از ابزارهاي ارتباط علمي بر فعاليت علمي آنان تاثيرگذار است.

 
كليد واژه: ارتباطات علمي، توليد دانش، فعاليت علمي، ابزارهاي ارتباط علمي، ارتباط علمي درون نهادي و فرانهادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها