0

بانک مقالات علوم اجتماعی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم اجتماعی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  9:32 AM

 13 : علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز زمستان 1384; 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):144-153.
 
چالش هاي نظري تعليم و تربيت رايج و تعليم و تربيت (پژوهش – محور)
 
جهاني جعفر*
 
* بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز
 
 

هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسي تحليلي و مقايسه اي مفروضات بنيادي، اهداف، برنامه ها و روش هاي دو ديدگاه تعليم و تربيت رايج و تعليم و تربيت (پژوهش – محور) است.
نظر به اين که دو ديدگاه، علايق متفاوت و ريشه دار را دنبال مي کنند. بررسي مفروضات بنيادي و جهت گيري هاي فلسفي و تحليل آثار و پيامدهاي عملي آنها، در بخش اول مقاله ضروري به نظر مي رسد.
در قسمت ديگر، اهداف و برنامه هاي تربيتي اين دو الگو، مقايسه مي گردد. تحليل برنامه متکي بر تربيت حافظه و رشد قواي به ياد سپاري که در تربيت رايج از جايگاه ويژه برخوردار است، در مقابل تربيت و پرورش روحيه کاوشگري و تبديل کلاس درس به يک اجتماع کاوشگر که مورد توجه تعليم و تربيت (پژوهش – محور) است، حايز اهميت است.
مقايسه روش هاي آموزشي رايج که بر تسلط به حقايق و افکار و پرورش انضباط ذهني تاکيد دارد، با الگوي فراشناختي که به تربيت مهارت هاي پژوهشي، استدلالي و ترجمه اي متکي است، مي تواند از جاذبه هاي منطقي خاص برخوردار باشد، کاري که در مقاله حاضر و در نهايت اختصار انجام شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها